عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – دبیر شورای سلامت اهواز انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تنها راه مقابله با سویه اُمیکرون دانست و گفت: نگرانی‌ها با توجه به مشاهده اُمیکرون در خوزستان بیشتر شده است. دکتر مهران احمدی بلوطکی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سویه اُمیکرون در مناطق […]

عصر خوزستان:

واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تنها راه مقابله با سویه اُمیکرون است

اهواز – ایرنا – دبیر شورای سلامت اهواز انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را تنها راه مقابله با سویه اُمیکرون دانست و گفت: نگرانی‌ها با توجه به مشاهده اُمیکرون در خوزستان بیشتر شده است.

دکتر مهران احمدی بلوطکی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: سویه اُمیکرون در مناطق اطراف خوزستان وجود داشت و طبیعی بود که وارد استان شود لذا تاکید ما به شهروندان تکمیل واکسیناسیون و دریافت هر چه سریعتر واکسن نوبت دوم و سوم است. 

وی افزود: بهترین واکسن های موجود برای تزریق دُز سوم، یادآور، پاستو کووک پلاس، برکت و سینوفارم است و تاخیر بیش از حد برای تزریق یک نوع واکسن ضروری نیست. اکنون رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اهواز به نحو چشمگیری کاهش پیدا کرده لذا از افراد می خواهیم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن را در دستور کار قرار دهند تا نگرانی ما در خصوص اُمیکرون کمتر شود.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: شهروندانی که علایمی مثل تب خفیف، خارش در گلو، ضعف و بی حالی شدید، بدن درد و سرفه خشک داشته و اگر درمدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت این علایم در بدنشان پایدار بود، به مراکز منتخب ما مراجعه کرده و از خدمات آنجا بهره‌مند شوند.

وی افزود: در صورت شک همکاران، نمونه‌های شهروندان برای بررسی از نظر سویه اُمیکرون به آزمایشگاه رفرانس منتقل شده تا بررسی لازم انجام شود. در صورتی که استفاده از واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه ها همچنان کند و کاهشی باشد و مراقبت لازم انجام نشود به طور قطع در آینده آمار بیماران مبتلا به اُمیکرون بیشتر خواهد شد. 

احمدی بلوطکی گفت: از اصناف، ادارات، سازمان ها و به ویژه آموزش و پرورش تقاضا داریم که نظارت بیشتری بر محیط های تجمعی زیر پوشش خود داشته باشند و ورود افراد، دانش آموزان و کارکنان بدون تزریق واکسن و ماسک را ممنوع کنند. اوی ادامه داد: از دستگاه‌های اجرایی نیز می‌خواهیم که با جدیت بیشتری در کنار کادر درمان باشند تا بتوانیم زمستان کم آسیب و کم خطری را سپری کنیم.

وی افزود: اکنون میزان مراجعه به مراکز منتخب، بیماران شناسایی شده، بستری‌ها و آمار فوتی ناشی از کرونا در اهواز پایین است ولی ممکن است در آینده نزدیک با توجه به کاهش مراقبت ها، این روند افزایشی باشد.

دبیر شورای سلامت اهواز گفت: روزانه سه تیم سیار ما با همکاری بسیج جامعه پزشکی در نقاط حاشیه‌ای و کم برخوردار شهر مستقر شده و به مردم خدمات ارایه می‌دهند. در صورتی که منطقه‌ای نیاز به واکسیناسیون سیار دارد همکاران ما این آمادگی را دارند که تیم های سیار را به منطقه اعزام کنند.

وی با بیان اینکه در غرب اهواز پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون فعال است ادامه داد: همچنین ۲۳ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی و حدود ۵۰ پایگاه بهداشتی و خانه بهداشت در روستا و شهر کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

احمدی بلوطکی با اشاره به انجام واکسیناسیون در منازل افراد ناتوان گفت: تمامی مراکز منتخب و نمونه گیری فعال هستند و در صورتی که نیاز به افزایش مراکز منتخب و تجمیعی واکسیناسیون احساس شود با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال می‌کنیم.

هم‌اکنون تمامی شهرستان‌های خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. تاکنون بیش از ۶ میلیون دز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است.

منبع: ایرنا