هشدار نارنجی رگبار و افزایش ارتفاع امواج در خوزستان
هشدار نارنجی رگبار و افزایش ارتفاع امواج در خوزستان

اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به رگبار باران و رعد و برق ، وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از صدا و سیما ، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت : از اوایل وقت سه شنبه ۱۹/۰۲/۱۴۰۲ تا  بعداز ظهر روز چهارشنبه ۲۰/۰۲/۱۴۰۲ شاهد رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط تا شدید گاهی تندباد لحظه‌ای و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد واحتمال برخاستن گردو خاک موقت برای ساعتی در اغلب نقاط استان خواهیم بود.

محمد سبزه زاری افزود : این شرایط موجب لغزندگی جاده، اصابت صاعقه، اختالل در سفر‌های بین شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، آبگرفتگی معابر، باال آمدن سطح آب رودخانه‌ها واحتمال خسارت به صنعت کشاورزی و آبگرفتگی وجاری شدن سیلاب ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق کوهستانی، کاهش دید ناشی از گردوخاک، شکستن درختان و.. می شود.

وی توصیه کرد: تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از جاری شدن سیلاب، رعد و برق، وزش بادشدید و صاعقه بکار گرفته شود. پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، لایروبی کانال‌ها و آبروها، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچرو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیلها، اقدامات لازم برای فعالیت‌های عمرانی و بتن ریزی، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین آلات کشاورزی و عدم تردد غیر ضروری گروه‌های حساس در مواقع گردوخاک در نظر گرفته شود.

سبزه زاری همچنین با اعلام هشدار هواشناسی دریایی-سطح نارنجی گفت : از اواخر وقت دوشنبه ۱۸/۰۲/۱۴۰۲ تا اواخر وقت پنجشنبه ۲۱/۰۲/۱۴۰۲ شاهد وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان خواهیم بود.

وی افزود : غرق شدن شناگران و آسیب به شناور‌های سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه ، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌ها و آسیب به تاسیسات دریایی دور از انتظار نیست و توصیه می شود ممنوعیت  درعملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در سفر‌های دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی بویژه در فراساحل در نظر گرفته شود.