پایش کرونا در مرز‌های خوزستان همزمان با ایام اربعین
پایش کرونا در مرز‌های خوزستان همزمان با ایام اربعین

معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز از تشدید مراقبت و پایش کرونا در مرز‌های خوزستان همزمان با ایام اربعین خبر داد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از صداوسیما ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با وجود پایان شرایط اضطرار کرونا از سوی وزارت بهداشت، پایش بیماری هنوز در حال انجام است و با توجه به در پیش بودن راهپیمایی اربعین حسینی (ع) و تجمع انبوه در مرزها، مراقبت‌ها تشدید شده است.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: باید توجه شود که در شیوع بیماری‌ها، افزایش معنادار موارد ابتلا مهم است؛ در دو سه هفته اخیر موارد ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی افزایش معناداری نداشته و روند ثابت بوده است.

وی با بیان اینکه روز‌های بدون فوتی زیادی پشت سر گذاشته‌ایم، افزود: البته همچنان موارد ابتلا به کرونا وجود دارد و گهگاهی موارد بستری و فوتی نیز داشته‌ایم و تعداد موارد فوتی کرونا در تیرماه بسیار کم بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: علاوه بر نمونه‌گیری از موارد مشکوک، نمونه تعدادی از بیماران مثبت قطعی به آزمایشگاه مرجع تهران برای تعیین سویه انتقال داده می‌شود.

بختیاری‌نیا بیان کرد: موج هفتم کرونا از اواسط اسفندماه سال گذشته تا اواخر اردیبهشت‌ماه امسال رخ داد و بعد از پشت سرگذاشتن این موج، آزمایشگاه تهران همچنان همان سویه‌های قبلی را گزارش می‌کند و در نمونه‌های خوزستان سویه جدید کرونا نداشته‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر واریانت غالب کرونا در سراسر دنیا اُمیکرون است، اما اُمیکرون زیرواریانت یا سویه‌هایی نیز دارد و سویه غالب در هر منطقه متفاوت است. ویروس هرازگاهی تغییراتی در ساختار خود ایجاد می‌کند تا بقا داشته باشد و سازمان جهانی بهداشت بر اساس تغییرات در علائم بالینی، تغییر در سرایت‌پذیری یا تغییر ماهیت در بیماری، سویه‌ها را طبقه‌بندی می‌کند.

وی در خصوص سویه EG۵ افزود: سویه جدیدی که اکنون برجسته شده و وحشت آفرینی کرده، جزو سویه‌های تحت نظر است و هنوز در منطقه‌ای غالب نشده و اتفاق جدیدی در سیر بیماری در نقطه‌ای از دنیا ایجاد نکرده است بنابراین هنوز موجب نگرانی حائز اهمیت نشده است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: با وجود پایان شرایط اضطرار کرونا از سوی وزارت بهداشت، پایش بیماری هنوز در حال انجام است و با توجه به در پیش بودن راهپیمایی اربعین حسینی (ع) و تجمع انبوه در مرزها، مراقبت‌ها تشدید شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر گونه افزایش مخاطره‌آمیز بیماری مانند گذشته اطلاع‌رسانی می‌شود و هشدار داده خواهد شد.