رودخانه دز جزو نقاط سیاه غرق شدگی در کشور است
رودخانه دز جزو نقاط سیاه غرق شدگی در کشور است

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: رودخانه دز جزو نقاط سیاه حادثه غرق شدگی در کشور است ولی متاسفانه توجهی از سوی مسوولان به این موضوع نشده است.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایرنا: رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: رودخانه دز جزو نقاط سیاه حادثه غرق شدگی در کشور است ولی متاسفانه توجهی از سوی مسوولان به این موضوع نشده است.

روح الله بهشتی فرد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اینکه وظیفه ایمنی سواحل در حوزه نجات غریق برعهده سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیست ولی از نظر اخلاقی دغدغه ایمنی و پیشگیری از خطرات احتمالی غرق شدگی را داریم.

بهشتی فرد اظهارکرد: قول مساعدی از سوی شهردار و شورا درخصوص تجهیز و تامین نیروی متخصص و ناجی غریق برای ساحل رودخانه دز داده شده است.

وی افزود: برنامه‌های متعددی در این خصوص تدارک دیده شده است ولی باید عزم جدی در این خصوص باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول با تاکید بر اینکه این سازمان و شهرداری صرفا متولی ایمنی و تامین هزینه‌های خدمات نیستند، گفت: امور آب سازمان آب و برق خوزستان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اداره کل ورزش و جوانان، هلال احمر، فرمانداری و دیگر دستگاه‌ها نیز به اندازه شهرداری در این خصوص مسوول هستند.

وی اظهار امیدواری کرد مسوولان دستگاه‌های مربوطه توجه ویژه‌ای به نکات مطرح شده داشته باشند.

رودخانه دز جزو نقاط سیاه غرق شدگی در کشور استا, فراد ناآشنا به فن شنا بدون جلیقه نجات وارد رودخانه‌ها نشوند

بهشتی فرد گفت: افرادی که با فن شنا آشنایی ندارند به هیچ عنوان بدون رعایت نکات ایمنی و جلیقه نجات وارد رودخانه نشوند.

وی ضمن خوش آمد به همه گردشگران درون استانی و برون استانی که برای شنا و تفریح در رودخانه زلال و خنک دز وارد دزفول می‌شوند، افزود: نباید فراموش کنیم که هر رودخانه‌ای برای آب تنی ایمن نیست.

وی ادامه داد: درواقع رودخانه‌ها به خاطر جریان شدید آب محل مناسبی برای شنا کردن نیستند لذا تاکید می‌شود اشخاصی که مهارت شنا کردن در رودخانه دز را ندارند، بدون توجه به خطرات و نکات ایمنی و بدون جلیقه نجات به هیچ عنوان وارد رودخانه نشوند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: هیچ گونه امکانات ایمنی و نجات در شمال رودخانه دز به ویژه منطقه چالکندی، کوپیته و تال خانی وجود ندارد و شناکردن در این مناطق توصیه نمی‌شود.

وی افزود: افرادی که به هشدارها توجه ندارند باید از حداقل امکانات ایمنی یعنی جلیقه نجات برخوردار باشند.

بهشتی فرد اظهارکرد: شهرداری در تمام بوستان‌های ساحلی به ویژه دولت، علی کله، دووه، رعنا و ولیعصر تابلوهای شنا کردن ممنوع نصب کرده است.

وی افزود: فقط در کانال انحرافی بوستان ساحلی رعنا و علی کله مکانی به نسبت ایمن برای شنا وجود دارد که با توجه به خطرات احتمالی باید با حضور ناجی غریق استانداردسازی شود.

به گزارش ایرنا، نداشتن مهارت شنا و بی‌توجهی به علائم هشداردهنده منجر به حوادث ناگوار غرق شدگی فراوانی در رودخانه دز شده و این نقطه را از نظر تعداد غرق شدگی به رنگ سیاه درآورده است.

این در حالی است که امکانات و اعتبارات نجات غریق چندانی برای جلوگیری از تلفات بیشتر برای شهرستان دزفول تخصیص نمی‌یابد