مصوبات کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوای خوزستان اعلام شد
مصوبات کارگروه کمیته اضطرار آلودگی هوای خوزستان اعلام شد

مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان خوزستان اعلام شد که توقف کامل فعالیت‌های آلوده‌زای صنایع آلاینده، کاهش فلرینگ در اطراف شهرها و توقف آتش سوزی مزارع نیشکر از جمله مهم‌ترین مصوبات این نشست بود.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایرنا نشست کمیته اضطرار آلودگی هوای استان خوزستان روز گذشته به ریاست “محمد خانچی” معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد.

با توجه به اعلام وضعیت شرایط سکون و پایداری هوا تا روز چهارشنبه هفته جاری از سوی اداره کل هواشناسی استان و همچنین احتمال افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، این نشست با حضور اعضای کمیته مذکور برگزار و مصوبات آن به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و اطلاع شهروندان روز یکشنبه اعلام شد.

در این نشست مصوب شد در مدت مذکور مراکز درمانی و اورژانس‌های سراسر استان آمادگی لازم را داشته و موارد بهداشتی و خود مراقبتی نیز به بیماران قلبی عروقی و تنفسی توصیه شود.

همچنین براساس تصمیمات اتخاذ شده در این نشست مصوب شد از هر گونه آتش سوزی پسماندها در شهرها و روستاها با نظارت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها جلوگیری به عمل آید.

توقف کامل فعالیت‌های آلوده‌زا از جانب صنایع آلاینده، کاهش فلرینگ در اطراف شهرها، توقف آتشسوزی مزارع نیشکر از دیگر مصوبات این نشست عنوان شده است.

برابر با مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای استان خوزستان، تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی با بکارگیری از مشوق های لازم در دستور کار شهرداری ها قرار گیرد.

به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و ایجاد ترافیک، دستگاه های متولی نسبت به فعالیت‌های عمرانی در شهرها برنامه‌ریزی کنند.

اطلاع‌رسانی وضعیت هوای استان و هشدارهای بهداشتی لازم از دیگر موارد ذکر شده در این نشست بود.

بر اساس این گزارش ساعات فعالیت ادارات و مراکز آموزشی فعلا تغییری ندارد و هر گونه تصمیم‌گیری پیرامون فعالیت ادارات و مراکز آموزشی از مراجع رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طی یک ماه اخیر هوای اهواز و برخی شهرهای استان در وضعیت ناسالم قرار داشته است. هر چند آخرین بارندگی‌های موجب شد تا برای یک روز هوای اهواز و برخی شهرها از آلاینده‌ها پاک شود اما با گذشت چند روز پس از باران، آلودگی هوا بار دیگر برخی شهرهای استان را درگیر کرده است.

مسئولان محیط زیست استان سوزاندن مزارع نیشکر و شلتوک و فعالیت برخی صنایع را از جمله عوامل اصلی آلودگی هوا عنوان کرده‌اند.

براساس این گزارش وجود صنایع آلاینده در خوزستان از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نیشکر و… موجب شده تا میزان آلایندگی در نقاط شهری و روستایی خوزستان بالا باشد که موجب بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای ساکنان شده است.