لزوم تغییر رویکرد آموزش و پرورش از آموزش نظری به مهارت‌آموزی
لزوم تغییر رویکرد آموزش و پرورش از آموزش نظری به مهارت‌آموزی

استاندار خوزستان گفت: آموزش و پرورش در استان نیازمند چرخش از حوزه آموزش نظری به مهارت‌آموزی و فنی حرفه است.

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که امروز (۱۰ آذرماه) در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اجرای پروژه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل برای سومین سال پیاپی انجام می‌شود. امسال ۲ هزار و ۱۶۵ کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند. همچنین در طول سه سال  ۵ هزار و ۷۰۰ کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدند و در حال پرداخت هزینه تحصیل این دانش آموزان هستیم.

وی افزود: برنامه‌های شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل تاکنون به خوبی پیش رفته‌اند. شناسایی کودکان بازمانده، تبدیل به یک وظیفه شده است که سالانه در حال اجرای آن هستیم. امسال نیز مانند هر سال به زودی جشن شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را برگزار می‌کنیم. ماحصل این پروژه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در حاشیه شهرها و روستاها و ارتقا جایگاه علم آموزی است.

به گزارش ایسنا، شریعتی ادامه داد: آموزش و پرورش در استان نیازمند چرخش از حوزه آموزش نظری به مهارت آموزی و فنی و حرفه است. این چرخش حتما باید در برنامه‌های آموزش و پرورش استان در دستور کار قرار گیرد. در کل کشورها داشتن سواد، صرفا باعث اشتغال نمی‌شود بلکه مهارت آموزی است که ثروت خلق می‌کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان با داشتن پتانسیل صنعتی و کشاورزی سرشار به طور جدی نیازمند ارتقا و کیفی کردن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای است، گفت: با برنامه‌ریزی مدون علمی می‌توان شرایطی را برای دانش‌آموزان کار و دانش مهیا کرد تا بتوان در جهت مهارت آموزی و ارتقا آن‌ها تلاش کرد. اگر مهارت آموزی با کیفیت همراه نباشد و منجر به خلق ثروت نشود، تنها باعث اتلاف منابع و سرمایه می‌شود.

وی ادامه داد: باید پایشی انجام شود و در آن مشخص شود که چند درصد فارغ التحصیلان دبیرستان‌های کار و دانش و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند. همین پایش نشان‌دهنده نحوه فعالیت آموزش و پرورش است و اگر تعداد زیادی از دانش‌آموزان وارد بازار کار نشوند، نشان‌دهنده فعالیت نامناسب آموزش و پرورش در این حوزه است.

شریعتی  افزود: در حوزه سیاست‌گذاری توسعه در استان، آموزش و پرورش خوزستان یکی از اساس‌های این سیاست‌گذاری در نظر گرفته شده و سعی شده است مشکلات آموزش و پرورش تا حد امکان در اولویت قرار گیرند.

استاندار خوزستان در پایان عنوان کرد: در سال ۹۵ تنها ۳۰۰ کلاس درس افتتاح شد اما امسال این تعداد به هزار کلاس درس رسید که نشان‌دهنده اهتمام آموزش و پرورش نسبت به این موضوع است.

منبع: ایسنا