غرق شدن سالانه ۲۰۰ نفر در خوزستان/ احتمال بالای غرق‌شدگی در “دز”
غرق شدن سالانه ۲۰۰ نفر در خوزستان/ احتمال بالای غرق‌شدگی در “دز”

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول با بیان اینکه شنا کردن در رودخانه‌ها ممنوع است، گفت: با توجه به سرد بودن و سرعت بالای آب در رودخانه دز، احتمال غرق‌شدگی در این رودخانه بسیار زیاد است.

به گزارش عصر خوزستان و به نقل از ایسنا روح‌الله بهشتی‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گرمای هوا و افزایش شنا کردن در رودخانه‌ها اظهار کرد: باید توجه شود که شنا کردن در رودخانه‌ها ممنوع است. در شهرهای مختلف خوزستان رودخانه، سد یا دریاچه‌هایی وجود دارد و مردم باید بسیار مراقب باشند و تنها در محل‌های شنا، آب تنی و شنا کنند.

 

وی افزود: در پارک علی کله دزفول، محلی با عمق کم آب و با نظارت بیشتر، برای شنا کردن تعیین شده است. در تلاش هستیم در این دو سه ماه فصل گرما، اکیپ نجات غریق نیز در این محدوده مستقر شود اما شنا کردن در دیگر نقاط رودخانه دز ممنوع است.

 

احتمال بالای غرق‌شدگی در “دز”

 

بهشتی‌فرد با بیان اینکه با توجه به سرد بودن و سرعت بالای آب در رودخانه دز، احتمال غرق‌شدگی در این رودخانه بسیار زیاد است، گفت: در صورتی که مردم می‌خواهند در رودخانه‌ها شنا کنند باید در محلی باشد که ناجیان غریق حضور دارند و در غیر این صورت با رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از جلیقه نجات و جای کم آب شنا کنند.

 

اهواز و دزفول، دارای بیشترین موارد غرق‌شدگی در خوزستان

 

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ نفر در خوزستان غرق می‌شوند، عنوان کرد: خوزستان مقام نخست غرق‌شدگی را در کشور دارد و آمار غرق‌شدگی در استان خوزستان نسبت به شهرهای شمالی آمار بسیار بالایی است. رتبه نخست غرق‌شدگی در استان خوزستان نیز مربوط به شهر اهواز و رتبه دوم مربوط به دزفول است.

 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: در دزفول صدها کیلومتر کانال روباز شرکت آب منطقه‌ای شمال وجود دارد و به همین دلیل آمار غرق‌شدگی دزفول در کانال‌ها بیشتر است.

 

وی بیان کرد: سال گذشته سازمان آتش‌نشانی دزفول جسد ۹ مورد فوتی بر اثر غرق‌شدگی را کشف کرد که تعدادی از این افراد در کانال‌های انحرافی رودخانه دز غرق شده بودند.

 

نیمی از غرق‌شدگی‌ها برای “شنا” نرفته بودند

 

بهشتی‌فرد با اشاره به غرق‌شدگی دو نفر در سال گذشته در دزفول هنگام عکس گرفتن عنوان کرد: حوادث غرق‌شدگی تنها مربوط به شنا نیست و اکنون عمده موارد غرق‌شدگی به دلیل سهل‌انگاری رخ می‌دهد به گونه‌ای که شاید نیمی از موارد غرق‌شدگی، برای شنا کردن نرفته بودند و در پی حادثه دچار حادثه شدند.

 

وی افزود: کسانی که شناگر هستند می‌دانند کجا باید شنا کنند و عموماً اهالی دزفول می‌دانند کدام نقاط رودخانه خطرناک و کدام نقطه امن است بنابراین کمتر دچار حادثه می‌شوند اما معمولاً گردشگران و مهمانان در این رودخانه غرق می‌شوند.

 

لزوم استقرار نجات غریق در رودخانه دز

 

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول گفت: رودخانه‌ها متولی ندارند و باید بهره‌برداران مانند سازمان آب و برق خوزستان، شرکت آب منطقه‌ای یا هر ارگان دیگری به این جمع‌بندی برسند که متولی آب کدام است تا اقدامات لازم در خصوص قایقرانی و استقرار نجات غریق را انجام دهند.

 

وی بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی امکاناتی برای استقرار نجات غریق ندارد در حالی که باید گروهی کار نجات غریق را در بخشی از رودخانه بر عهده بگیرند. پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است اما هنوز موفق نشده‌ایم.