از چهره ماندگار نیشکر تا بانوی اول صنعت خوزستان
از چهره ماندگار نیشکر تا بانوی اول صنعت خوزستان

شکرستان ایران، مملو از چهره‌های نام‌آور و تلاشگری است که در سنگر تولید، با روحیه‌ای جهادی و خستگی‌ناپذیر، برای ایرانی سربلند، شبانه‌روز تلاش می‌کنند. در سال ۱۴۰۲ که مزیّن به شعار «رشد تولید» بود، این تلاشگران عرصه نیشکر، با ابتکارات و همت خود، در زمینه‌های مختلف، افتخارات بزرگی را برای این صنعت به ارمغان آوردند و نام خوزستان را پرآوازه کردند.

در ادامه، به معرفی برخی از برترین‌های صنعت نیشکر در سال ۱۴۰۲ پرداخته شده است:

دکتر ناصری؛ یک چهره علمی ماندگار

دریافت نشانِ «حامی برتر پژوهش» از جمله افتخارات مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که در سال ۱۴۰۲، او را در ردیف برترین مدیران اجرایی و چهره‌های دانشگاهی ایران قرار داد. این نشان علمی توسط معاون رئیس‌جمهور در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه شهید چمران اهواز به دکتر عبدعلی ناصری اهدا شد.

دکتر ناصری از جمله چهره‌های برجسته در حوزه علمی و اجرایی صنعت آب و کشاورزی است؛ او در سال گذشته نیز به‌عنوان پژوهشگر برگزیده استان معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت. اتخاذ شیوه‌های پژوهشی و علمی برای گذر از بحران خشکسالی با کمترین خسارت در بی‌سابقه‌ترین خشکسالی نیم‌قرن، یکی از اقدامات مهم این حامی برتر پژوهش در شرکت توسعه نیشکر است.

این مدیر خوزستانی درعین‌حال در سال گذشته، در دهه کرامت، مفتخر به دریافت نشان «خادم الرضا» شد. این نشان پرافتخار، از سوی خدّام رضوی به دلیل توجّه ویژه به نشر فرهنگ رضوی و اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی در صنعت نیشکر، به دکتر عبدعلی ناصری اهدا شد.

فاطمه شیخی؛ بانوی اول صنعت خوزستان

در سالی که گذشت، برای نخستین‌بار در خوزستان یک بانوی نیشکری مقام اول کارگر نمونه در بخش صنعت را از آنِ خود کرد؛ فاطمه شیخی با طرح خلاقانه «مهندسی تکاملی برای افزایش تولید الکل طبی» نظر داوران جشنواره امتنان را جلب کرد و به‌عنوان کارگر نمونه برگزیده شد. این موفقیت، افتخاری برای جامعه زنان خوزستان به‌ویژه صنعت نیشکر محسوب می‌شود و نشان‌دهنده توانمندی و خلاقیّت بانوان این استان در عرصه‌های مختلف است.

این بانوی نیشکری با طرح پژوهشی خود، توانست تولید الکل طبی را به ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی برساند. در روش این پژوهشگر نیشکری، مقاومت میکروارگانیسم‌ها در مقابل تنش اتانول افزایش‌یافته و سویه‌های مقاوم طی یک‌روند هشت تا یک‌ساله تکثیر شده تا در فرایند افزایش الکل طبی به کار روند.

علم‌الهدائی؛ مفتخر به نشانِ کارفرمای برتر

در سال ۱۴۰۲، نشان کارفرمای برتر خوزستان به سید محمدرضا علم‌الهدائی، مدیرعامل نیشکر دعبل خزاعی، اهدا و در یازدهمین دوره جشنواره ملی انتخاب کارفرمایان برتر سازمان تأمین اجتماعی کشور از او تقدیر شد. کشت و صنعت دعبل خزاعی از شرکت‌های هشت‌گانه توسعه نیشکر باسابقه درخشان در زمینه تولید شکر و محصولات جانبی، همواره به‌عنوان یکی از پیش‌گامان در عرصه حمایت از کارگران شناخته شده است؛ این شرکت با ارائه خدمات رفاهی متنوع، توجه به منزلت کارکنان و ایجاد محیط کار امن و سالم همواره در تلاش بوده تا رضایت و آسایش خاطر کارکنان خود را فراهم کند.

دکتر آلبوناصر؛ مدیر برتر روابط‌عمومی ایران

مدیر روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر در سال ۱۴۰۲، به عنوان مدیر برتر روابط‌عمومی ایران معرفی شد. دکتر ولید آلبوناصر در بیستمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران، مدال روابط‌عمومی برتر ایران را دریافت کرد؛ این مدال که به‌عنوان بالاترین و معتبرترین نشان افتخار در حوزه روابط‌عمومی کشور شناخته می‌شود، تاکنون به پنج نفر از فعالان این عرصه تعلق‌گرفته است. در این کنفرانس بین‌المللی آلبوناصر به دلیل تعهد، تخصص و نوآوری در انجام وظایف و همچنین نقش‌آفرینی مؤثر در ارتقای جایگاه روابط‌عمومی، حائز دریافت این مدال ارزشمند شد.

این مدیر خوزستانی در چند سال اخیر افتخارات دیگری از جمله دیپلم افتخار و تندیس روابط‌عمومی برتر ایران در هجدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی کسب کرده و در جشنواره ملّی روابط‌عمومی‌ها نیز به‌عنوان مدیر برتر شناخته شد. خردادماه امسال هم این آلبوناصر به دلیل تلاش بی‌وقفه در راستای انعکاس دستاوردهای دولت سیزدهم در سفیر اخیر هیئت دولت از سوی استاندار مورد تقدیر قرار گرفت.

گروه پُرافتخار نیشکری‌ها

در سال ۱۴۰۲، این مدیران و محققّین نیشکری با صدرنشینی در سی و پنجمین جشنواره امتنان برای خوزستان افتخار آفریدند: منصور همدان‌نژاد، محمدرضا عصاره‌نژاد، امین نصیریان، علی شینی دشتگل، سینا لطیف‌التجار، حمید صفاپور، مرتضی رسولی، مهدی یاراحمدی، محمدزمان عطارنژاد، ابراهیم بدوی، حمید ظریفیان، حسین ولی‌عیدی، جمال محمدی، مریم سلطانی کاظمی، لمیا نیسی، آقاجان بهاری، محمود فولادوند، شعبان زارعی، مریم جاودان اصل، محمود فضلی و رضا گلاب قدک‌ساز، کرم‌اله کعب، هادی دلفیه و یادگار نعمت‌زاده.

این موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌ها نشان از تعهد و تلاش بی‌وقفه مدیران و کارکنان شرکت توسعه نیشکر در راستای تولید پایدار، نوآوری و مسئولیت‌های اجتماعی دارد. صنعت نیشکر سال گذشته موفق به کسب عنوان واحد نمونه کشور شد و منتخبان ملی در آیینی مورد تقدیر رئیس‌جمهور قرار گرفتند.

در جمع دو رقمی‌های کنکور

در سالی ۱۴۰۲، علی ذوالفقاری‌نیا دانش‌آموز نیشکری توانست با حضور در جمع دو رقمی‌های کنکور سراسر برای خوزستان و صنعت نیشکر افتخارآفرینی کند. پدر علی که در بخش تصفیه کارخانه تولید شکر هفت‌تپه کار می‌کند، یکی از مشوّق‌هایش در این راه بوده و حالا در کنار شیرین‌کردن کام مردم با تولید شکر، کامش از شنیدن موفقیت پسرش شیرین شده است. هرچند خبر کسب رتبه ۲۳ کنکور برای خانواده «علی ذوالفقاری‌نیا» غافلگیرکننده بود؛ اما راهی که این دانش‌آموز خوزستانی از سال‌ها قبل برای رسیدن به قلّه موفقیّت در پیش گرفت، سبب شده او اکنون در جمع دو رقمی‌ها قرار بگیرد.

سفیر قرآنی نیشکر

در آخرین روزهای اسفند هم سفیر قرآنی نیشکر دست پر به خوزستان آمد و برای خوزستان افتخار آفرید. محمود یزدی، قاری نیشکری، در شانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم جامعه کارگری کشور خوش درخشید و رتبه سوم رشته قرائت را کسب کرد. پیش‌ازاین نیز، این قاری قرآن در شانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه جامعه کار و تلاش استان خوزستان در رشته تلاوت تحقیق به مقام دوم دست‌یافته بود.