حسین ملتفت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا دیگر تنها یک مساله پزشکی نیست، بلکه تبدیل به یک مساله فرهنگی اجتماعی شده است. بر اساس آمارها خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا ۲ تا ۳ درصد است اما این موضوع، ۱۰۰ درصد جامعه را درگیر کرده و متاسفانه در جامعه […]

حسین ملتفت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا دیگر تنها یک مساله پزشکی نیست، بلکه تبدیل به یک مساله فرهنگی اجتماعی شده است. بر اساس آمارها خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا ۲ تا ۳ درصد است اما این موضوع، ۱۰۰ درصد جامعه را درگیر کرده و متاسفانه در جامعه هراس به وجود آورده است.

 

وی با بیان اینکه نحوه و فرهنگ برخورد با شیوع کرونا در جامعه بسیار اهمیت دارد، افزود: بسیاری از افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند و باید در خانه بمانند، اما متاسفانه برخی از این افراد  مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در واقع شخص می‌داند که مبتلا به کرونا است و حضور او در اجتماع خطرناک است، اما سرکار می‌رود و در جامعه حضور پیدا می‌کند. متاسفانه متخصصین هم نمی‌توانند اینگونه افراد را متقاعد کنند تا خود را در خانه قرنطینه کنند. این موضوع بسیار مهم است و باید فکری به حال آن کرد.

 

عضو هیات علمی جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: باتوجه به تعطیلی مدارس و مهدها ماندن در محیط خانه برای کودکان سخت شده است، از طرفی نیز والدین شاغل هستند. بنابراین نوعی دوگانگی به وجود آمده است.

 

ملتفت تاکید کرد: مردم باید مراقبت کنند و تا حد امکان از خانه خارج نشوند. شاغلین و کسانی‌که مجبور هستند برای تامین نیازهای اولیه از خانه خارج شوند، باید نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنند و پس از بازگشت به منزل حتما دست‌های خود را بشویند و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا سرایت ویروس به حداقل برسد.

 

وی با تاکید بر اینکه کسانی‌که علائم کرونا را دارند، در جامعه حضور پیدا نکنند و ارتباط خود را با دیگر افراد به حداقل برسانند، گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها باعث ایجاد وحشت جامعه شده‌اند، در حالی‌که شواهد پزشکی نشان می‌دهد که این ویروس آنقدر هم وحشتناک نیست. در نتیجه احساس ترس از کرونا از واقعیت خود کرونا، مردم را بیشتر آزار می‌دهد.

 

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه باید این فرهنگ در مردم به وجود بیاید که تا حد امکان از خانه خارج نشوند، افزود: بار رسانه‌ها بر دوش مردم است و آمار دادن درباره مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن باعث وحشت بیشتر مردم شده است. اکنون رسانه‌ها بیش از حد برجسته شده‌اند و کوچک‌ترین اتفاق در جامعه، در کشور و چه بسا خارج از کشور، بازتاب پیدا می‌کند. رسانه‌ها در کنترل هیجانات جامعه نقش تاثیرگذاری دارند.

 

ملتفت در پایان گفت: متاسفانه اکنون نمی‌توان فضای مجازی را کنترل کرد اما مردم جامعه باید به این آگاهی برسند که بسیاری از اخبار منتشر شده در فضای مجازی، اعم از کلیپ‌ها و عکس‌ها، واقعی نیستند.