تشریح عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز
 
  تشریح عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز

عصر خوزستان: *ساخت و تکمیل سلول شماره ۲، راه اندازی مجدد کارخانه تفکیک، راه‌اندازی طرح تفکیک از مبدا و ساماندهی سگ های بلا صاحب از برنامه های شاخص سازمان مدیریت پسماند* به گزارش اداره ارتباطات سازمان مدیریت پسماند *محمود ثابت قدم مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز* طی یک مصاحبه در رابطه با اقدامات […]

عصر خوزستان:


*ساخت و تکمیل سلول شماره ۲، راه اندازی مجدد کارخانه تفکیک، راه‌اندازی طرح تفکیک از مبدا و ساماندهی سگ های بلا صاحب از برنامه های شاخص سازمان مدیریت پسماند*

به گزارش اداره ارتباطات سازمان مدیریت پسماند *محمود ثابت قدم مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز* طی یک مصاحبه در رابطه با اقدامات انجام شده در سه ماه اخیر و برنامه های پیش روی این سازمان در جهت پیشبرد اهداف مدیریت صحیح و استاندارد پسماند توضیحاتی دادند .

*محمود ثابت قدم در رابطه با اقدامات انجام انجام شده در ۳ ماه اخیر افزود:* مجتمع دفع مهندسی بهداشتی پسماند کلانشهر اهواز در زمینی به مساحت ۱١٢٥هکتار در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز شهر اهواز در مسیر جاده اهواز به ماهشهر و در محدوده روستای صفیره واقع شده است که در این سایت عملیات دفن بهداشتی پسماند انجام می پذیرد

*ثابت قدم در موضوع اقدامات انجام شده در این سایت افزود* به منظور رفع معضلات و مشکلات موجود در سایت صفیره همچنین در راستای مدیریت صحیح پسماند در این سایت اقدامات مثبت و رو به جلویی با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی انجام شده است از جمله این اقدامات:
به همت استاندار محترم، شهردار محترم و همچنین ستاد مدیریت بحران و هم افزایی و همکاری دیگر ارگانها از جمله فولاد اکسین، فولاد خوزستان، نورد لوله، و شرکت نفت که با در اختیار گذاشتن ماشین آلات سنگین در سایت صفیره نسبت به جمع آوری و دفن زباله های انباشته شده در ماه‌های گذشته اقدام شد تا از آتش سوزی در سایت صفيره و ایجاد مشکلات زیست محیطی برای شهروندان جلوگیری به عمل آید

*ثابت قدم در ادامه افزود* در همین راستا جا دارد از پیگیری های نماینده محترم اهواز جناب آقای مجتبی یوسفی که در جهت هم افزایی سایر دستگاه ها و دیگر ارگان ها در این اقدام مهم انجام گرفته شد کمال تشکر را داشته باشم.

*مدیرعامل سازمان پسماند در ادامه افزود* در ادامه اقدامات انجام شده در سایت صفیره با توجه به اینکه سلول شماره ۲ این سایت با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، اقدامات کارشناسی جهت تکمیل و راه اندازی این سلول، کارهای اولیه انجام شده است و در ماه های اخیر به بهره برداری خواهد رسید و همینطور در جهت راه اندازی و اورهال کارخانه تفکیک، دیتا ها، نقشه ها و تامین اعتبار و برآورد لازم برای تعمیر و تجهیز کارخانه انجام شده است به محض مشخص شدن پیمانکار مربوطه عملیات راه اندازی و تجهیز کارخانه تفکیک شروع خواهد شد.

*مديرعامل سازمان مديريت پسماند گفت در رابطه با برنامه های آینده در این سازمان افزود:* در رابطه با ساماندهي سایت صفيره سه برنامه كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت داریم.
در برنامه كوتاه مدت با بكارگيري ماشين آلات در صفيره، نسبت به جمع آوري پسماند ها و انتقال به سلول و دفن و همچنين در رابطه با امنيت ، كنترل و ساماندهي سايت صفيره اقداماتی انجام شده است.

در برنامه هاي ميان مدت تكميل سلول شماره ٢ و راه اندازی كارخانه تفكيك را داريم كه بتوانيم با بهره برداري از سلول شماره ٢ وكارخانه تفكيك در مدت ٥ الي ٦ ماه برنامه ريزي کنیم، که با راه اندازی سلول شماره ۲ مشكل دفن در سال های آینده را نداشته باشيم.

اما يك برنامه بلند مدت داريم كه استراتژي سازمان در بحث صفيره مشخص شود ،بايد مسير راه صفيره مشخص شود كه در چند سال آينده چه برنامه اي در سايت صفيره انجام می شود
تهيه كود كمپوست، توليد گاز وبرق از زباله است وموضوعاتي كه براي افق آينده سايت صفيره بايد در نظر بگيريم .

ثابت قدم با اشاره به نگاه كارشناسي و استفاده از ظرفيت وجايگاههاي علمي ودانشگاهي گفت ،اقدامات و تحقيقاتي صورت گرفته و سرمايه گذاري تعيين شده ودر حال مذاكره هستيم وانشاالله بتوانيم به نتايج خوبي دست پيدا كنيم .

*مديرعامل سازمان مديريت پسماند بااشاره به چالش دفن بهداشتي واصولي پسماند گفت:* طرح تفكيك زباله از مبدا را داريم كه باز چالش پيش رو سازمان است.

طرح تفكيك پسماند از مبدا هميشه دغدغه اين سازمان بوده كه قرار بوده از سالهاي گذشته اين طرح اجرايي شود، اقدامات خوبي هم انجام شده، پيمانكاران اين طرح طي يك مزايده و مراحل قانوني انتخاب شده ،برنامه ريزي هايي انجام شد اما بخاطر مشكلاتي از جمله شيوع ويروس كرونا اين طرح متوقف شده ودر حال حاضر دنبال اين موضوع هستيم كه اين طرح را با پيمانكاراني كه از قبل تعيين شدند به مرحله اجرا بگذاريم .

*مديرعامل سازمان مديريت پسماند در ادامه بحث طرح تفكيك پسماند از مبدا افزود:* اقداماتی انجام شده ،پيمانكاران اين طرح در حال تجهيز كارگاه هستند ،سازمان هم احكام قضايي وموضوعات حمايتي-پشتيباني كه بايد از اين طرح داشته باشد را انجام داده كه نتايج آن موفقيت آميز باشد.

در راستاي طرح تفكيك پسماند از مبدا شهرداري ٢ طرح ديگر در دست اقدام دارد
طرح اول تفاهم نامه اي است كه با كميته امداد بسته شده وكانكس های بازیافت خريداري شده كه تعداد پنج عدد کانکس بازیافت در سطح شهر نصب شده و انشاالله به مراتب و مرور زمان بقيه كانكس ها جهت اشتغال زايي مددجريان كميته امداد نصب و راه اندازی می‌شود كه براي اولين بار در شهر اهواز شهروندان عزيز اهوازي بتوانند پسماند های خشك خود را تحويل، و يا به فروش برسانند.

در كنار اين طرح يك اپليكيشن زيست دوست را آماده كرديم كه مي تواند در طرح تفكيك پسماند از مبدا كمك شایاني داشته باشد ودر آينده نزدیک شروع بكار و راه اندازي مي شود .

*مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به معضل سگهاي بلاصاحب و دغدغه شهروندان نسبت به نگهداری این سگ ها در نقاهت گاه افزود:* معضل سگهاي ولگرد در سطح شهر حاد شده ومشكلات زيادي براي شهروندان ايجاد شده است.
در اين راستا از سال گذشته شهرداري با رويكرد ايجاد نقاهتگاه ومكاني كه سگها در آن نگهداري شود مذاكراتي با سازمان بهزيستي ومنابع طبيعي انجام داده و زميني به مساحت پنج هكتار در نزدیکی پارک شهروند در اختيار شهرداري گذاشته شد، همچنين با شركت نفت هم مذاكراتي شده و با توجه به نزديكي چاههاي نفت به این زمین و موضوعات ايمني كه بايد رعايت ميشد به توافقاتی رسيديم و مذاكراتي جهت تجهيز وآماده سازي زمين انجام گرفته است ،قرارداد بسته شده، ديوارهايي جهت حصاركشي محوطه در حال ساخت است و انشالله در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

*ثابت قدم ادامه داد:* تا زماني كه اين زمين آماده شود ،ما يك مكان موقت در منطقه برومي اهواز به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع آماده و تجهیز كرديم و نسبت به جمع آوري و زنده گيري سگهاي بلاصاحب فراخوان زديم كه از هفته آينده عمليات زنده گيري سگهاي بلاصاحب شروع مي شود و بصورت موقت در مكاني كه هم حصار كشي وهم سايه بان دارد اجاره كرديم نگهداري مي شوند .

در بحث نگهداري وتغذيه سگها تمهيدات وتجهيزاتي صورت گرفته كه جاي نگراني نيست وجمع آوري وانتقال سگها به انجا باعث مي شود كه وضعيت وآرامش شهروندان تامين شود و از طرف ديگر دغدغه حاميان حيوانات مرتفع شود كه نگراني خاصي نداشته باشند .