حتی یک مترمکعب آب به نخیلات شادگان نمی‌رسد
حتی یک مترمکعب آب به نخیلات شادگان نمی‌رسد

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرسیدن آب به نخلستان‌ها و تالاب شادگان در شرایط بحران آبی امسال گفت: تنش آبی تابستان جدی است و با این وضعیت کانال و پمپاژ آب و نرسیدن آب به شادگان، با مشکل مواجه هستیم. حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع […]


نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرسیدن آب به نخلستان‌ها و تالاب شادگان در شرایط بحران آبی امسال گفت: تنش آبی تابستان جدی است و با این وضعیت کانال و پمپاژ آب و نرسیدن آب به شادگان، با مشکل مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع احیای کانون‌های ریزگرد و نخیلات شادگان که امروز (۱۳ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در خصوص کانال‌های آبرسانی دو مساله داشتیم که یکی شامل احیای مراتع و نهال‌کاری بود که کار خوب و اساسی بود اما یک کار مهم‌تر داشتیم که حفظ نخیلات و کشاورزی مردم بود که داشت از بین می‌رفت.
به گزارش ایسنا، وی افزود: یعنی ما با خطر جدی از بین رفتن نخیلات و تبدیل نخلستان‌ها به صحرا و منشاء ریزگرد جدید مواجه بودیم.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: آب رودخانه جراحی کفاف آبیاری نخیلات شادگان را نمی‌داد و به این منظور پیگیری کردیم که آب را از کارون به نخیلات شادگان برسانیم. اصل طرح، انتقال آب با لوله بود اما با توجه هزینه زیاد، این کار را از طریق کانال آبرسانی منابع طبیعی انجام دادیم؛ این کانال از منطقه جنگیه آغاز می‌شود و تا جراحی ادامه دارد.
وی افزود: مشکل اول ما تخصیص آب بود؛ حدود دو سال پیگیری کردم تا ۱۰ متر مکعب آب گرفتم؛ در واقع اصل تخصیص آب برای نخیلات شادگان بود اما متاسفانه اکنون یک متر مکعب آب نیز به ما نمی‌رسد و مشکل جدی داریم.
ناصری‌نژاد بیان کرد: در این خصوص، هم تعرضاتی در مقطع رودخانه کارون تا شادگان وجود دارد و هم اینکه آب پمپاژ نمی‌شود.
وی گفت: دو سال از اجرای طرح می‌گذرد اما آبی به نرسیده و با این وضعیت، واقعا نخیلات شادگان در معرض آسیب و خطر هستند.
وی تصریح کرد: در تابستان تنش آبی جدی داریم؛ مشکل ما با سازمان آب و برق این است که تخصیص آب را به جای رودخانه کارون از رودخانه مارون به ما بدهد تا آب را به نخیلات برسانیم.
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: تنش آبی تابستان جدی است و با این وضعیت کانال و پمپاژ آب و نرسیدن آب به شادگان، با مشکل مواجه هستیم که خواهش می‌کنم برای این مشکل، راه حل اساسی پیدا کنند.
وی با اشاره به وضعیت تالاب شادگان نیز تصریح کرد: تنها نخیلات شادگان نیستند که در خطر هستند بلکه تالاب بین‌المللی شادگان را نیز داریم که حتما باید ۵ مترمکعب بر ثانیه آب به آن برسد که در حال حاضر اصلا چنین شرایطی وجود ندارد.
ناصری‌نژاد گفت: از آنجا که شادگان در انتهای حوضه آبی رودخانه‌های خوزستان قرار دارد، وقتی آب نباشد زهاب، شورآب و حتی اسید زمین‌های بالا دست به شادگان می‌ریزند.
وی افزود: البته نهر مالح نیز زهاب‌های زراعی اهواز، فولاد خوزستان و فاضلاب کارون را به سمت تالاب شادگان می‌برد که این به خودی خود، باعث ایجاد فاجعه زیست محیطی جدی می‌شود و برای حل این مشکل، به آب شیرین برای تالاب و نخیلات نیاز داریم. 
انتهای پیام