رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از جابه‌جایی ۱۳ هزار و ۸۰۴ بیمار مبتلا به کرونا توسط اورژانس خوزستان خبر داد. دکتر فرهنگ کره‌بندی در نشست خبری که امروز (۱۹ مردادماه) به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، اظهار کرد: کرونا به بیماری قرن تبدیل شده است؛ این بیماری بسیار مسری است […]


رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از جابه‌جایی ۱۳ هزار و ۸۰۴ بیمار مبتلا به کرونا توسط اورژانس خوزستان خبر داد.

دکتر فرهنگ کره‌بندی در نشست خبری که امروز (۱۹ مردادماه) به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، اظهار کرد: کرونا به بیماری قرن تبدیل شده است؛ این بیماری بسیار مسری است و هر بار جهش‌های جدیدی پیدا می‌کند. شدت این بیماری به گونه‌ای است که افراد واکسینه‌شده را نیز به خطر می‌اندازد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: یکی از پایه‌های کمک به بیماران مبتلا به کرونا، اورژانس است. از زمان شیوع کرونا تاکنون ۱۳ هزار و ۸۰۴ بیمار مبتلا به کرونا توسط اورژانس خوزستان جابه‌جا شدند.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه شب گذشته ۵۴ بیمار توسط اورژانس به بیمارستان‌ها اعزام شدند، گفت: تقریبا یک‌سوم اعزامی‌های اورژانس مربوط به بیماران مبتلا به کرونا بوده است.
کره‌بندی بیان کرد: در امر واکسیناسیون نیز به کمک بهداشت شتافتیم و یک پایگاه به این منظور اختصاص داده شده است و تاکنون پرسنل اورژانس ۶ هزار و ۵۶۳ نفر را واکسینه کرده‌اند. تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵۲ نفر توسط پرسنل اورژانس واکسینه شده‌اند.
وی با اشاره به اعزام بین بیمارستانی و اعزام‌های بالگردی بیماران مبتلا به کرونا، افزود: تاکنون ۱۳ هزار و ۱۷۷ مورد ماموریت کرونایی انجام شده که یک هزار و ۹۹۰ مورد ماموریت از این تعداد توسط اتوبوس آمبولانس‌ها انجام شده است.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در سال ۹۹، ۹۳ هزار و ۱۵۴ مورد ماموریت توسط اورژانس انجام شده است، بیان کرد: این میزان ماموریت در سال نشان از فشار زیاد به پرسنل بوده است.
کره‌بندی با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی گفت: همه پرسنل اورژانس که مایل به دریافت واکسن بودند واکسینه شده‌اند اما پس از واکسیناسیون نیز ۹ نفر از پرسنل مجددا به کرونا مبتلا شده‌اند که نمی‌دانیم این مبتلایان جزو افراد واکسینه‌شده هستند یا خیر.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یک بالگرد و دانشگاه علوم پزشکی دزفول و دانشکده علوم پزشکی بهبهان هر کدام یک بالگرد دارند. با توجه به پوشش جغرافیایی خوزستان و شعاع پروازی، مشکلی در زمینه ماموریت‌های هوایی اورژانس وجود ندارد. البته در مناطق صعب‌العبور شمال و شمال شرق خوزستان از ظرفیت بالگرد استان‌های همجوار استفاده می‌کنیم و در صورت وقوع حادثه در مناطق مرزی استان با استان‌های دیگر این حوادث را نیز پوشش می‌دهیم.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به ماموریت بالگردها در مناطق صعب‌العبور و جاده‌ای و بین بیمارستان‌ها، گفت: پیگیر هستیم تا در آینده نزدیک در مناطق شمال شرقی یعنی ایذه یا مسجدسلیمان یک بالگرد داشته باشیم.
وی افزود: در شهرهای حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۱۱۲ پایگاه اورژانس فعال هستند که ۴۵ پایگاه از این تعداد شهری و ۶۷ پایگاه جاده‌ای هستند و البته ۷۱ پایگاه عقب هستیم. ۸۴۲ پرسنل نیز داریم که اجرای طرح بهره‌وری موجب شده از نظر پرسنل با مشکل مواجه شویم اما تمام تلاش این است که خللی در خدمت‌رسانی اورژانس رخ ندهد اما در مجموع با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.
کره‌بندی با اشاره به اختلالات ارتباطی در مناطق صعب‌العبور، بیان کرد: حتی در برخی جاده‌های اصلی و بزرگراه‌های این مناطق این مشکل وجود دارد. تمام حد فاصل محورهای مواصلاتی بررسی شده و محورهای مواصلاتی که فاقد آنتن موبایل هستند یا پوشش کامل ندارند را به تفکیک اپراتور به مخابرات و استانداری اعلام کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: اوایل شیوع کرونا شاهد افزایش تماس با اورژانس بودیم که در این راستا خط تماس در این خصوص در نظر گرفته شد و خوشبختانه با این کار، حجم تماس با اورژانس کاهش یافت. همچنین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۹۳ پرسنل اورژانس به کرونا مبتلا شدند که این مساله موجب شد از ظرفیت نیروهای ستادی و حتی ارگان‌های دیگر کمک بگیریم.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر در اهواز میانگین حضور اورژانس در محل حادثه ۱۱ تا ۱۲ دقیقه است در حالی که استاندارد حضور در محل ۹ دقیقه است. استاندارد حضور آمبولانس در محل حادثه نیز ۱۴ تا ۱۵ دقیقه است که این عدد در جاده‌های خوزستان ۱۶ تا ۱۷ دقیقه است که در تلاش هستیم این اعداد را به حد استاندارد برسانیم.
وی گفت: اورژانس در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز وارد عمل شده است؛ به طور مثال در گذشته ثبت اعزام آمبولانس و ماموریت به صورت دستی انجام می‌شد اما اکنون اتوماسیون اعزام آمبولانس‌ها راه‌اندازی شده است.
کره‌بندی با اشاره به ماموریت‌های گرمازدگی نیز افزود: در سال ۹۹، پنج ماموریت گرمازدگی و امسال دو ماموریت گرمازدگی داشتیم. همچنین امسال ۱۳ مورد غرق‌شدگی و در مدت مشابه سال گذشته هشت مورد گزارش شده است.
انتهای پیام