یک پیشکسوت فوتبال می گوید قانون منع جذب بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ایران یا لغو این قانون، دردی از فوتبال دوا نمی کند و باید سیستم فوتبال کشور که از بیخ و بن ایراداتی دارد، درست شود. نعیم سعداوی در گفت و گو با ایسنا، درباره لغو قانون منع جذب بازیکنان و مربیان […]


یک پیشکسوت فوتبال می گوید قانون منع جذب بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ایران یا لغو این قانون، دردی از فوتبال دوا نمی کند و باید سیستم فوتبال کشور که از بیخ و بن ایراداتی دارد، درست شود.

نعیم سعداوی در گفت و گو با ایسنا، درباره لغو قانون منع جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران، اظهارکرد: متاسفانه در فوتبال ایران به صورت اساسی به موضوعات مختلف پرداخته نمی شود. یک روز می گویند حضور خارجی ها در فوتبال ایران ممنوع است و بعد یک روز باتوجه به فعال شدن سیستم دلالی در قانون در نظر گرفته شده، شکل و شمایل جدیدی در قانون خود ایجاد می کنند. در مجموع دلسوزی وجود ندارد و اگر دلسوزی هم باشد، آدمی نیست که بتواند کاری انجام دهد.
وی بیان کرد: به خاطر جذب بدون هدف و ساز و کار مربیان و بازیکنان خارجی می بینید که باشگاه های ما به اندازه چندین سال با پرونده های مختلف مواجه هستند. طرف امروز مدیر می شود و خیلی راحت قرارداد می بندد و به این که قرارداد چگونه بسته می شود هم کار ندارد زیرا با خود می گوید من امروز مدیرم و می روم. وقتی هم که آن مدیر می رود، کوله باری از مشکلات برای باشگاه باقی می گذارد. مثل قراردادی که مسئولان وقت فدراسیون با ویلموتس بستند و حالا حتی نیستند که پاسخگو باشند. آن ها فوتبال ایران را بیچاره کردند و رفتند.
پیشکسوت فوتبال ایران خاطر نشان کرد: در گذشته که شرایط اقتصادی باشگاه ها بهتر بود، شاید می شد بازیکنان با کیفیتی را وارد کشور کرد اما اکنون که دچار مشکلات اقتصادی هستیم، با ارقام فعلی بازیکنان نیز مطمئن باشید به سختی و به ندرت می توان بازیکن خارجی با کیفیت وارد کشور کرد. ضمن این که به نظر من در شرایط فعلی، ورود بازیکنان خارجی به جز این که مشکلات فوتبال ایران را زیاد کند و مجددا پرونده هایی را روی دست باشگاه ها بگذارد، از نظر کیفیتی نمی تواند به فوتبال ما کمک کند. آیا می توان بازیکن ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار دلاری پیدا کرد که بعد هم با کیفیت باشد؟ مطمئن باشید بازیکن باکیفیتی با چنین رقمی اصلا وجود ندارد.
وی با بیان این که برای حل مشکلات موجود، فوتبال باید به صورت تمام و کمال خصوصی شود و منبع درآمدزایی از طریق تزریق های مالی دولتی نباشد، افزود: البته منابع درآمدزایی فوتبال مشخص است اما از طریق کدام‌شان توانستیم درآمد زایی مناسبی داشته باشیم؟ مدیریت در فوتبال ما مدیریت غیر تخصصی (روابطی) هزینه است. به هر حال با خصوصی شدن به اندازه زیادی می توان از ایجاد مشکلات جلوگیری کرد، وگرنه قانون منع ورود خارجی ها به فوتبال ایران یا لغو آن، مشکلی را حل و دردی را دوا نمی کند و باید اصل فوتبال درست شود زیرا سیستم فوتبال کشور از بیخ و بن با ایراداتی مواجه است.
سعداوی عنوان کرد: به هر حال با شرایط اقتصادی فعلی، حداقل بازیکن با کیفیت وارد فوتبال ایران می شود که توانایی جذب همین بازیکنانی را هم هر باشگاهی نخواهد داشت. در ایران شاید دو سه باشگاه توان مالی جذب چنین بازیکنانی را داشته باشند که بازهم برای جذب چنین نفراتی تا اندازه زیادی خود را تحت فشار قرار می دهند و بازهم ممکن است، پرونده های آن چنانی که در فوتبال ایران تعدادشان کم نیست، روی دست باشگاه ها بماند. باشگاه های داخلی اگر هنر کنند، شاید بتوانند با باشگاه های خودشان تمدید کنند زیرا اگر به ارقام بازیکنان ایرانی نگاه کنید، می بینید که ارقام نجومی شده است. بازیکنی که مثلا تا سال گذشته ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان قراردادش بود، قرارداد او ۲ میلیارد تومان شده است.
انتهای پیام