استاندار خوزستان گفت: با همکاری وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص چهار عارضه سیستم‌های فاضلاب، آب شهری و روستایی، روان‌آب‌ها و سیل، طرح جامعی تدوین شده است. قاسم سلیمانی‌دشتکی در آیین کلنگ‌زنی پروژه دفع آب‌های سطحی کوی علوی اهواز که امروز (۲۵ مردادماه) برگزار شد، با اشاره به اهمیت خوزستان در بخش […]


استاندار خوزستان گفت: با همکاری وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص چهار عارضه سیستم‌های فاضلاب، آب شهری و روستایی، روان‌آب‌ها و سیل، طرح جامعی تدوین شده است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در آیین کلنگ‌زنی پروژه دفع آب‌های سطحی کوی علوی اهواز که امروز (۲۵ مردادماه) برگزار شد، با اشاره به اهمیت خوزستان در بخش اقتصادی اظهار کرد: خوزستان امکانات زیادی دارد و قسمت مهم صادرات در این استان انجام و بخش زیادی از تولیدات محصول کشاورزی توسط خوزستان تامین می‌شود اما این استان در فقر و مشکلات عدیده‌ای به سر می‌برد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: مشکلات ساخته بشر از جمله مساله روان‌آب‌ها، فاضلاب، سیل و آب شرب نیز در خوزستان وجود دارد. در این راستا، نظام هزینه زیادی کرد اما نتیجه زیادی حاصل نشد که باید دلیل این مساله بررسی شود. کارگروه‌هایی در این زمینه تشکیل شدند و مجلس شورای اسلامی نیز تحقیق و تفحص را تصویب کرد که امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود تا مشخص شود چرا با وجود اینکه اعتباراتی که سال‌های سال سرازیر شد، مساله فاضلاب و روان‌آب‌ها و موارد دیگر حل نشد.
استاندار خوزستان بیان کرد: در سال ۹۵ بحث ریزگردها در خوزستان وجود داشت که همه وارد عمل شدند و کار عرصه‌های منابع طبیعی و بیابان‌زدایی خوب بود، البته نه عالی. هزینه‌های زیادی صرف شد و شرایط، مقداری مدیریت شد. در  سال ۹۸ نیز سیل رخ داد. امسال نیز با تنش آبی روبه‌رو شدیم و در ماه‌های پیش رو نیز ممکن است مجددا با مشکل روان‌آب‌ها و دیگر مشکلات مانند آن روبه‌رو شویم.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌ها و قرارگاه‌هایی برای حل مشکل خوزستان، افزود: یکی از مشکلات در خوزستان بروکراسی اداری بود. در این راستا برای حل مشکلات، قرارگاه ساماندهی اجرای سیستم فاضلاب، روان‌آب‌ها و آب شرب شهری و روستایی، قرارگاه مسکن و قرارگاه محرومیت‌زدایی تشکیل شده است.
سلیمانی‌دشتکی گفت: در قرارگاه آب و فاضلاب، جلسات متعددی تشکیل شده است و کارها در کمیته‌ها بررسی می‌شود. باید کارهای انجام‌شده، اعتبارات هزینه‌شده یا اعتباراتی که به بیراهه رفته‌اند، مشخص شوند. در این راستا با آقای مخبر و رئیس جمهور صحبت کردم که گفتند ببینید کدام مصوبات اجرا شده و کدام اجرا نشده است. مصوباتی که اجرا نشده‌اند باید به سمت تامین منابع بروند.
وی افزود: تحقیق و تفحص در مورد کارهایی که اعتبارات‌شان حاصل شده و اجرا نشده‌اند نیز انجام خواهد شد تا مشخص شود چرا این اعتبارات به بیراهه رفته‌اند یا هزینه نشده‌اند.
استاندار خوزستان بیان کرد: منابع موجود باید ساماندهی شوند که این کار انجام شده است. فشار زیادی در خصوص اعتبار ۵۰ میلیون یورویی پروژه فاضلاب استان خوزستان که در حال از بین رفتن بود، وارد کردیم و این اعتبار را احیا کردیم. در این راستا با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) قرارداد منعقد شده و اجرای کار سیستم فاضلاب با این ۵۰ میلیون یورو که به بانک مرکزی ابلاغ شده، در حال انجام است.
وی افزود: منابع ماده ۵۶ نیز لحاظ شد. هر چند تنش آبی، مشکلات عظیمی ایجاد کرد و جمع کردن آن کار سختی بود و حداقل هزینه دادن هم سخت بود اما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و یک هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان از دولت مصوبه گرفتیم که بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شد و دیگر اعتبارات نیز یکی پس از دیگری ابلاغ خواهند شد.
سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه اگر اعتبارات آبفا تخصیص داده شود بسیار خوب هستند، گفت: با همکاری وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص چهار عارضه سیستم‌های فاضلاب، آب شهری و روستایی، روان‌آب‌ها و سیل، طرح جامعی تدوین شده است که در این طرح، افق میان مدت پنج ساله دیده شده و پایه آن سال ۱۴۰۰ است.
وی افزود: برای این پروژه‌ها حدود ۲.۲ میلیارد یورو یعنی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. مبادی مربوطه در بالاترین هرم قدرت کشور نیز با نظر مثبت در حال پیگیری این موضوع هستند.
استاندار خوزستان گفت: این طرح را با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و علما در میان گذاشتیم و  اگر انجام شود، پایه اساسی برای حل معضلات اساسی خوزستان خواهد بود.
وی با اشاره به کلنگ‌زنی پروژه دفع آب‌های سطحی کوی علوی اهواز بیان کرد: امروز شاهد حرکت خوبی در زمینه دفع آب‌های سطحی در این منطقه هستیم. این کار با بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا خواهد شد.
سلیمانی‌دشتکی افزود: اجرای این پروژه قسمتی از مشکلات آب‌های سطحی مرکز استان را رفع می‌کند. در شرق اهواز نیز پروژه‌هایی در حال اجرا است.
وی بیان کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) نیز قرارداد پروژه فاضلاب را با اعتبار بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان منعقد کرده است و کارها به سرعت در حال انجام است. طرح جامعی نیز در خصوص  اجرای سیستم فاضلاب، آبرسانی به شهرها و روستاها، دفع‌آب‌های سطحی و پیشگیری از سیل در حال بررسی است که امیدواریم زودتر به تصویب برسد.
استاندار خوزستان با بیان اینکه اعتبار این پروژه باید صددرصد تخصیص یابد، گفت: سازمان همیاری‌های کشور و حوزه عمرانی وزارت کشور ۵۰ درصد هزینه‌ها را تقبل کرد اما اگر منتظر می‌ماندیم، روند طولانی می‌شد بنابراین منتظر نماندیم و اعتبار آن از منابع استانی و شهرداری تامین شد. دفع آب‌های سطحی از همه پروژه‌ها برای شهر مهم‌تر است. پیگیر سهم سازمان همیاری‌ها نیز هستیم و اعتبار را به این منابع اضافه می‌کنیم.
وی گفت: پول زیادی آمد و هزینه شد یا در برخی جاها برگشت داده شد اما باید جهادی، انقلابی و قوی تصمیمات گرفته و اجرا شوند. مدیر نباید بگوید اعتبار نیامد یا دستورالعمل صادر نشد. مدیر باید یک پایش اینجا و یک پایش تهران باشد. مردم حق دارند از این شرایط ناراضی باشند و ما وظیفه داریم پاسخگو باشیم.
انتهای پیام