عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشکده‌ی علوم دانشگاه شهید چمران اهواز، آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و علمی این دانشگاه بر روی ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ را تشریح کرد. دکتر محمدرضا دایر درباره فعالیت ویروس SARS-CoV-۲ بیان کرد: تحقیقات انجام شده نشان داده که این ویروس به کمک پروتئینی سطحی موسوم به “اسپایک” یا سنبله […]


عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشکده‌ی علوم دانشگاه شهید چمران اهواز، آخرین دستاوردهای تحقیقاتی و علمی این دانشگاه بر روی ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ را تشریح کرد.

دکتر محمدرضا دایر درباره فعالیت ویروس SARS-CoV-۲ بیان کرد: تحقیقات انجام شده نشان داده که این ویروس به کمک پروتئینی سطحی موسوم به “اسپایک” یا سنبله به گیرنده خود در سطح سلول‌های بدن (ACE۲) وصل می‌شود و ماده‌ی وراثتی را به درون سلول وارد می‌کند. 
به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، وی اظهار کرد: ویروس SARS-CoV-۲ در مواجهه با موانع ایجاد شده توسط سیستم ایمنی بدن تغییراتی در ساختار سنبله خود ایجاد می‌کند تا بتواند از مانع سیستم ایمنی فرار کرده و گونه‌های جدید با بیماری‌زایی بیشتر مانند دلتا یا لامبدا را ایجاد کند. 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، بر این نکته تاکید کرد که در کنار ساخت و تولید واکسن که عمدتاً برای ایمن‌سازی افراد سالم استفاده می‌شود، یافتن داروهای موثر برای درمان افراد مبتلا نیز لازم و ضروری است. 
دکتر دایر که پیش‌تر تحقیقاتی در زمینه‌ی “بررسی بیوانفورماتیکی تعداد زیادی از داروهای موجود برای یافتن داروی مناسب و مهار آنزیم پروتئاز این ویروس و معرفی داروهای موثر در این بیماری” را انجام داده است با اشاره به اینکه راهکارهای متعددی برای مقابله با این ویروس خطرناک وجود دارد، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در این دانشگاه نخستین جایگاه برای مقابله با این ویروس، مهار آنزیم پروتئاز ویروس است که موجب جلوگیری از بلوغ ویروس‌های تکثیر شده در بدن و غیر فعال کردن آن می‌شود.
 وی بیان کرد: در فاز دوم مطالعات انجام شده داروهایی مورد تحقیق و جستجو قرار گرفت که قادرند از اتصال سنبله ویروس به سلول‌های بدن جلوگیری کنند.
عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشکده‌ی علوم، افزود: از آنجایی که علت مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا واکنش‌های التهابی غیر قابل کنترل بدن بیمار و نه عملکرد ویروس است، در فاز سوم تحقیقات، تحقیق بر روی داروهایی انجام شد که قادر به مهار مسیرهای التهابی می‌باشند.
 دائر تصریح کرد: مرحله‌ی چهارم این تحقیقات بر روی مهار کننده‌هایی برای مهار آنزیم “فورین” که آنزیمی انسانی است و در تسریع ورود ویروس به سلول‌ها نقش کلیدی دارد، انجام شد. 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اثرات درمانی داروها عمدتاً از طریق بر هم‌کنش آن‌ها با گیرنده صورت می‌گیرد، از نظر علمی انتظار داریم و ممکن است داروهای شناخته شده برای درمان یک نوع بیماری در صورت مشابهت در عملکرد برای درمان بیماری دیگر هم مفید باشد.
این محقق دانشگاهی، خاطرنشان‌کرد: از این‌رو در تمامی این تحقیقات از داروهای شناخته شده، موجود و ارزان قیمت داخل کشور در مقایسه با داروهای ضد ویروسی شناخته شده استفاده شد تا در صورت تائید اثر بخشی بالینی به راحتی در دسترس بیماران باشد.
دایر، گفت: حاصل تحقیقات انجام شده در این دانشگاه استخراج پنج مقاله‌ی پژوهشی مستقل، دو مقاله‌ی مشترک و سه طرح کارآزمایی بالینی مصوب است. 
 عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه این دانشگاه آماده است تا یافته‌های علمی خود را در اختیار متولیان امر سلامت و درمان جامعه قرار دهد، افزود: متاسفانه به دلیل عدم وجود ارتباطی تعریف شده تا به حال نتوانستیم یافته‌های خود را به مدیران حوزه سلامت منتقل کنیم. محققان دانشگاه شهید چمران اهواز امیدوارند نتایج این تحقیقات بتواند در مدیریت بیماری مفید باشد.
انتهای پیام