سرپرست شهرداری اهواز گفت: عدد اعلامی سرانه فضای سبز اهواز تخصصی نیست؛ آنچه در جهان از آن به عنوان سرانه فضای سبز شهری یاد می‌شود، به ازای هر نفر ۲۵ متر است که این سرانه در اهواز تنها حدود ۶ متر است و معیار این سنجش نیز صرفا پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است. علیرضا عالیپور در […]


سرپرست شهرداری اهواز گفت: عدد اعلامی سرانه فضای سبز اهواز تخصصی نیست؛ آنچه در جهان از آن به عنوان سرانه فضای سبز شهری یاد می‌شود، به ازای هر نفر ۲۵ متر است که این سرانه در اهواز تنها حدود ۶ متر است و معیار این سنجش نیز صرفا پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است.

علیرضا عالیپور در مراسم آغاز احداث پارک محله‌ای برهان (بهارستان) که امروز (۷ شهریورماه) انجام شد، اظهار کرد: مراکز نظرسنجی شهرداری اهواز در خصوص تعیین اولویت‌های مردم، نظرسنجی انجام داده‌اند؛ پس از مشکلات بالازدگی فاضلاب و آسفالت و شبکه معابر، دو موضوع توسعه مراکز تفریحی و تغییر پوشش گیاهی فضای سبز در صدر نیازهای مردم اهواز اعلام شده و سپس موضوعاتی از قبیل نظافت شهری عنوان شده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: محور اصلی فعالیت شهرداری اهواز در این دوره، به حداقل رساندن مشکلات فاضلاب و دفع آب‌های سطحی است که شهرداری در این خصوص فرای ماموریت سازمانی خود، وارد ماموریت شرکت آب و فاضلاب نیز شده است به گونه‌ای که تنها برای اصلاح و ترمیم شبکه فاضلاب و برای کاهش مشکلات مردم، ۱۰۵ میلیارد تومان کمک کرده‌ایم.
سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به فوران فاضلاب در یک هزار نقطه شهر اهواز در تابستان، گفت: در این شرایط، حتی یک قطره باران نیز راهی برای خارج شدن از شبکه معابر ندارد زیرا اهواز فاقد شبکه دفع آب‌های سطحی است.
وی بیان کرد: در اهواز حدود ۲۲۰۰ کیلومتر خط فاضلاب داریم که نیمی از این خطوط فرسوده هستند و تخریب شده‌اند با این وجود امسال تاکنون ۵ میلیارد تومان برای لایروبی خطوط فاضلاب در نظر گرفته‌ایم. امیدواریم دولت نیز کمک کند تا در دو ماه آینده، حداقل اتفاقات سال‌های گذشته تکرار نشود و چنین اتفاقاتی به حداقل برسد.
عالیپور افزود: لکه‌گیری آسفالت در همه مناطق آغاز شده است و در حال افزایش اکیپ‌ها هستیم تا کار به صورت شبانه‌روزی انجام شود. روکش آسفالت نیز در برخی محلات که مدت‌ها بیس کار این نقاط پایان یافته است، انجام می‌شود اما با توجه به اینکه شرکت آب و فاضلاب مجددا قصد شکاف معابر شهری در حدود ۱۰۴ کیلومتر را دارد اگر بخواهیم روکش آسفالت را آغاز کنیم، منابع هدر می‌رود.
وی گفت: متاسفانه تا سال‌ها باید شکاف معابر شهری را به دلیل بازسازی شبکه فاضلاب تحمل کنیم.
سرپرست شهرداری اهواز در خصوص دغدغه شهروندان درمورد افزایش سرانه‌های تفریحی، بیان کرد: عدد اعلامی سرانه فضای سبز اهواز تخصصی نیست؛ آنچه در جهان از آن به عنوان سرانه فضای سبز شهری یاد می‌شود، به ازای هر نفر ۲۵ متر است که این سرانه در اهواز تنها  حدود ۶ متر است و معیار این سنجش نیز صرفا پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است.
وی ادامه داد: در اهواز حدود ۲۴۸ پارک محله‌ای با وسعت ۷ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۷۳۶ مترمربع وجود دارد که اگر به جمعیت یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۶۲۴ نفری اهواز تقسیم شود، حدود ۶ متر سرانه فضای سبز تفرجگاهی داریم. این گفته که سرانه فضای سبز ۱۱.۸ متر است با احتساب فضای سبز آیلندها و قطعات ترافیکی بوده است و آنچه شهرداری در این خصوص در حال نگهداری است، دال بر تامین سرانه فضای سبز شهروندان نیست و برای تامین سرانه فضای سبز، کار زیادی داریم.
عالیپور بیان کرد: در سطح کشور گفته می‌شود که سرانه فضای سبز هر نفر باید ۱۲ تا ۲۵ متر باشد؛ قبلا گفته می‌شد سرانه فضای سبز هر نفر در اهواز ۱۲ متر است که اگر این گونه باشد اوضاع اهواز از بسیاری از شهرها بهتر است این در حالی است که مردم مشکل را حس می‌کنند و تفریحگاه ندارند.
وی گفت: مشکل دیگر در اهواز، تصرفات است؛ قطعات فضاهای سبز کوچک اهواز تصرف می‌شوند. زمانی که موضوعی شایع می‌شود بعضا کارگزاران نیز در این خطا نقش دارند. احتمالا برخی همکاران شهرداری در این خصوص قصور دارند یا موثر هستند که باید دستگاه‌های نظارتی در این خصوص بیشتر کار کنند و این سوءمدیریت در شهر، حل شود.
سرپرست شهرداری اهواز با اشاره به الگوی احداث پارک‌ها در اهواز و چگونگی ایجاد پارک برهان بیان کرد: این پارک در فضای ۹ هکتاری با دیده شدن مجموعه سرانه‌های آموزشی، ورزشی، فرهنگی و فضای سبز طراحی شده است. همکاران حوزه شهرسازی به این نتیجه رسیدند که اگر سرانه‌های مورد نیاز مدیریت شهری به این شکل تامین شود از معرض تصرف حفظ می‌شوند در حالی که اصول کار، توزیع سرانه‌ها بین شهروندان است. این کار به دلیل مساله تصرف و هزینه بالا برای ایجاد شبکه‌های فرعی انتقال آب خام انجام شده است.
وی ادامه داد: سرقت شبکه آب خام نیز در اهواز رخ می‌دهد و مدیریت شهری با این مساله نیز مواجه است.
عالیپور در خصوص کشت کنوکارپوس در شهر اهواز نیز تصریح کرد: مدت‌ها کنوکارپوس که گیاه مفیدی است در اهواز تکثیر می‌شد. هر چه گیاه رشد و سبزینگی بیشتری داشته باشد یعنی فتوسنتز بیشتری دارد و در نتیجه، گازهای آلاینده را بیشتر جذب و اکسیژن بیشتری تولید می‌کند.
وی گفت: این درخت صرف نظر از اینکه ریشه آن وارد شبکه تاسیسات می‌شود، بسیار گیاه مفیدی است بنابراین این گیاه باید در جایی کشت شود که وارد شبکه تاسیسات مانند فاضلاب نشود. حتی یک مطلب دال بر سمی بودن یا آلرژی‌زا بودن این گیاه در سطح جهان یافت نشده است.
سرپرست شهرداری اهواز افزود: در خوزستان نیز که عنوان می‌شود این گیاه عامل آلرژی است، یک خط اثبات علمی در این زمینه ارائه نشده است و صرفا فضاسازی رسانه‌ای انجام شده است اما با این وجود باید پوشش گیاهی اهواز تنوع داده شود که این کار از دوره شهرداران قبل آغاز شده است.
انتهای پیام