معاون امور عمرانی استانداری خوزستان پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی پیشگیری و مقابله با تنش آبی برای کشت پاییزه خوزستان را مطرح کرد. فاضل عبیات در جلسه قرارگاه سه‌گانه آب و فاضلاب، مسکن و محرومیت‌زدایی خوزستان که امروز (۱۸ شهریورماه) با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: علت تقاضای بالای آب امسال به این دلیل […]


معاون امور عمرانی استانداری خوزستان پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی پیشگیری و مقابله با تنش آبی برای کشت پاییزه خوزستان را مطرح کرد.

فاضل عبیات در جلسه قرارگاه سه‌گانه آب و فاضلاب، مسکن و محرومیت‌زدایی خوزستان که امروز (۱۸ شهریورماه) با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: علت تقاضای بالای آب امسال به این دلیل است که کشاورزی در استان خوزستان رشد وسیعی داشته و اکنون نیز تقاضا به همان اندازه است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: کشاورزان توجیه نیستند به دلیل اینکه اولا معیشت آن‌ها به کشاورزی وصل است و ثانیا یک سوال در ذهن همه وجود دارد که برنامه اول برای رفع تنش آبی در تابستان، یک چیز دیگر بود و بعد از اعتراضات، تصمیم گرفته شد که رهاسازی بیشتری از سدها صورت گیرد و این ذهینت تقویت شد که آب وجود دارد اما متولیان مدیریت آب از رهاسازی آن جلوگیری می‌کنند.
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: الگوی کشت چغندر و کلزا باعث می‌شود که منحنی مصرف آب از آغاز فصل بارش در خوزستان که از آذرماه است، به مهرماه و آبان‌ماه منتقل شود؛ این یکی از موارد جدی است. ضمنا ما کشت شلتوک به صورت خیلی وسیع داشتیم و درباره آن نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود.
وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در حوضه دز گفت: در جلسات مختلف با کشاورزان، مدیریت بحران، شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی، بحث حوضه دز مطرح بود. حوضه دز، تک‌مخزنی است و متاسفانه از سال ۹۲ نیز احداث سد بختیاری در بالادست سد دز با وجود آماده شدن زیرساخت‌ها متوقف شده است درحالی که بسیار راهبردی است.
عبیات با اشاره به وضعیت حوضه دز، تصریح کرد: حوضه دز تک‌مخزنی است و تقریبا نصف مخزن آن را رسوب گرفته است. اکنون شرایط به گونه‌ای است که در ناحیه شمال کشاورزی وجود دارد. از طرفی نیز نیشکرهای دهخدا، هفت تپه، میان آب و امام خمینی و بحث بسیار مهم شعیبیه وجود دارد. تا نقطه‌ای که دز بخواهد به کارون ملحق شود و کارون بزرگ را تشکیل دهد در این منطقه بسیار حساس، نیاز به ۹۳۴ میلیون مترمکعب آب است اما تا پایان آبان‌ماه آنچه که قابل رهاسازی است، ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: برای ورود به حوزه آب، به دستور استاندار با تشکل‌ها و اصناف نیز جلسات مختلفی تشکیل شد اما آن‌ها تعارض منافع دارند و می‌گویند که اگر در این شرایط سخت، بخواهید ما را بین خود و کشاورزان قرار دهید، باید شرایطی را فراهم کنید.
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به پیشنهاداتی برای پیشگیری از تنش آبی، گفت: در این جلسات به پیشنهاداتی رسیدیم از جمله تشکیل کارگروه ملی پیشگیری و مقابله با تنش آبی برای کشت پاییزه استان خوزستان است که مساله مهمی است.  بررسی امکان و شرایط مشارکت صنف کشاورزی استان خوزستان در توزیع آب بخش کشاورزی، اطلاع‌رسانی به موقع و ارتباط مستمر و موثر با تشکل‌ها و کشاورزان نیز از  دیگر موارد مهم است و باید به کشاورزان عمده و جزء توجه جدی شود و در این خصوص  توجیه شوند.
وی افزود: مالکان و کشاورزان عمده قدرت مفاهمه و گفت‌وگو را دارند اما کشاورزان جزء قدرتی ندارند و باید برای جبران خسارت آن‌ها فکری کرد.
عبیات تصریح کرد: تخلیه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد سیمره به سد کرخه بسیار مهم است و در خصوص سد رودبار بختیاری نیز اگر بتواند ۵۰ میلیون مترمکعب آب به سد دز کمک کند، در مجموع این موارد می‌توانند در پیشگیری از تنش آبی کمک کنند.
انتهای پیام