رئیس اداره پارک ملی دز از برنامه‌ریزی برای انتقال ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی از ایلام به این پارک خبر داد. مجتبی سپهرفر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش برای فراهم کردن شرایط تکثیر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز، اظهار کرد: سایت بازپروری گوزن‌ها که در این منطقه مستقر است، از […]


رئیس اداره پارک ملی دز از برنامه‌ریزی برای انتقال ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی از ایلام به این پارک خبر داد.

مجتبی سپهرفر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش برای فراهم کردن شرایط تکثیر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز، اظهار کرد: سایت بازپروری گوزن‌ها که در این منطقه مستقر است، از امکانات، راه‌های دسترسی برای پایش درست گوزن‌ها و شرایط بازپروری و تکثیر گوزن برخوردار نبود.
وی افزود: این سایت برای تکثیر و بازپروری تعریف نشده بود و پوشش جنگل‌ها در این سایت به اندازه‌ای متراکم بود که گوزن‌ها حتی برای دامپزشکان قابل دسترسی نبودند و به همین دلیل، در حال افزایش راه‌های دسترسی در سایت هستیم.
رئیس اداره پارک ملی دز گفت: در حال ایجاد و احیای راه‌های دسترسی به منظور پایش گوزن‌های زرد، آتش‌بر و آتش‌بند و دیگر زیرساخت‌ها هستیم که این اقدامات تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.
وی گفت: دامپزشک نیز باید در پارک ملی دز مقیم باشد و رفتارشناس نیز حداقل سالانه یک بار روی تولیدمثل گوزن‌ها کار کند تا گوزن‌های زرد تکثیر یابند.
سپهرفر با اشاره به انتقال ۱۷ راس گوزن زرد ایرانی از ایلام به پارک ملی دز، بیان کرد: احتمالا تا پایان امسال ۲۰ راس گوزن زرد ایرانی دیگر نیز از ایلام به این پارک منتقل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته زایمانی از گوزن‌های زرد ایرانی مشاهده نشده است، گفت: البته در این مدت تلفاتی نیز از گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز مشاهده نشد.  
سپهرفر با بیان اینکه امسال تابستان بی‌آبی در سایت گوزنه‌های زرد ایرانی شاهد نبودیم، گفت: در حال حاضر جمعیت گوزن‌ها در سایت دز، حدود ۱۵ راس و در جنگل حدود ۴۰ راس است.
انتهای پیام