مدیرکل بهزیستی خوزستان از معاینه ۷۵ هزار و ۵۸۸ کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سطح استان خبر داد. غلامرضا صدیق‌راد اظهار کرد: به منظور کاهش شیوع بروز اختلال نابینایی و کم‌بینایی، برنامه کشوری پیشگیری از آمبلیوپی برای سنجش کودکان ۳ تا ۶ ساله از ۱۵ از اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا پایان […]


مدیرکل بهزیستی خوزستان از معاینه ۷۵ هزار و ۵۸۸ کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سطح استان خبر داد.

غلامرضا صدیق‌راد اظهار کرد: به منظور کاهش شیوع بروز اختلال نابینایی و کم‌بینایی، برنامه کشوری پیشگیری از آمبلیوپی برای سنجش کودکان ۳ تا ۶ ساله از ۱۵ از اردیبهشت‌ماه شروع شده و تا پایان اسفندماه در کلیه پایگاه‌های دائمی و غیردائمی بهزیستی اجرا می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل بهزیستی خوزستان، وی با اشاره به اینکه این برنامه فرصتی طلایی برای تضمین سلامت بینایی کودکان و راهی موثر برای جلوگیری از بروز معلولیت و کاهش بینایی است، افزود: انجام این تست در کودکان از پیشرفت سایر بیماری‌های چشمی، عیوب انکساری، استرابیسم و آمبلیوپی جلوگیری می‌کند.
مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد: در این طرح، از ابتدای اردیبهشت‌ماه تاکنون ۷۵ هزار و ۵۸۸ کودک خوزستانی معاینه و در سامانه آمبلیوپی ثبت شده‌اند.
وی با اشاره به اجرای این برنامه در سه سطح مربی، اپتومتریست و چشم‌پزشک افزود: ۵۳۰ مربی، ۴۱ اپتومتریست و ۱۵ چشم‌پزشک در ۳۰ پایگاه دائمی و ۲۹۰ پایگاه غیردائمی و ۱۸۶ مرکز مثبت زندگی در روند اجرای طرح با بهزیستی خوزستان همکاری می‌کنند.
صدیق‌راد با بیان اینکه غربالگری تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود، گفت: سنجش تنبلی چشم کودک ابتدا توسط غربالگر انجام می‌شود و در صورت شناسایی مشکل، کودک به اپتومتریست ارجاع شده و چنانچه کودکی نیاز به معاینه و درمان تخصصی‌تری داشته باشد به چشم پزشک معرفی می‌شود که ۱۵۷۰ کودک تاکنون به سطح ۲ و ۳ ارجاع داده شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه سنجش به دو صورت با دستگاه و یا چارت لامپی انجام می‌شود، افزود: ۱۱۳ پایگاه مجهز به چارت لامپی هستند و ۱۲ دستگاه نیز در این زمینه فعال هستند.
مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی، مراجعه کودکان شهری به نسبت روستایی کمتر بوده است، گفت: والدین می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌ها با در دست داشتن شناسنامه فرزندان‌شان، تا پایان اسفندماه برای انجام تست آمبلیوپی اقدام کنند.  
وی با تاکید بر اینکه کودکان بی‌بضاعتی که با مشکلات بینایی مواجه شوند مورد حمایت بهزیستی قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: امیدواریم که امسال نیز همچون سنوات گذشته شاهد پوشش صددرصدی طرح و جلوگیری از مشکلات بینایی در فرزندان عزیزمان باشیم.
انتهای پیام