مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جامعه ایمن، جامعه‌ای مبتنی بر پیشگیری از حوادث و متکی بر مشارکت مردم و دخالت مسئولین محلی و همکاری‌های بین بخشی است. دکتر سیما اورنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۱۰ آذرماه روز جامعه ایمن اظهار کرد: با افزایش روزافزون […]


مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جامعه ایمن، جامعه‌ای مبتنی بر پیشگیری از حوادث و متکی بر مشارکت مردم و دخالت مسئولین محلی و همکاری‌های بین بخشی است.

دکتر سیما اورنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۱۰ آذرماه روز جامعه ایمن اظهار کرد: با افزایش روزافزون تردد خودروها در شهرها و جاده‌ها، بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی افزوده شده که ضایعات جانی و مالی ناشی از این تصادفات بار سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کند. حوادث ترافیکی اولین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است .
وی افزود: وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت  جامعه، وظیفه پیشگیری از مرگ و ناتوانی ناشی از سوانح و حوادث را به عهده دارد، با این وجود بخش قابل توجهی از مداخلات موثر بر کاهش بروز حوادث و عواقب ناشی از آن‌ها در خارج از حیطه اختیار و مسئولیت وزارت بهداشت است.
مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: نظام سلامت، سازمان‌های دولتی و خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد و جامعه مدنی، ذینفعان کلیدی برنامه‌های پیشگیری از سوانح و حوادث محسوب می‌شوند و هماهنگی بخشی بین ساختارهای فوق، نقش موثری بر موفقیت این برنامه‌ها ایفا می‌کند.
وی افزود: انتقال مدیریت حوادث از کلان به خرد از سطوح ملی به منطقه‌ای و حتی محلی با پشتیبانی قانونی و نظارت مستمر و سازمان‌یافته، رویکردی است که کشورهای موفق آن را تجربه کرده و به صورت مقرون به صرفه،‌ مصدومین،‌ مرگ‌ها و معلولیت‌های ناشی از حوادث را کاهش داده‌اند.
اورنگ گفت: در این راستا الگوی جامعه ایمن به عنوان یکی از چارچوب‌های مناسب در جهت ارتقای سطح ایمنی و کاهش حوادث از سال‌ها پیش از طرف سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناخته شد.
وی افزود: برنامه “جامعه ایمن” تلاش دارد با برخورداری از رویکرد “برقراری ارتباط بهینه و موثر بین سازمان‌ها” راه را برای ارتقای ایمنی هموار کرده و پیوندی مستحکم میان دست‌اندرکاران مدیریت پیشگیری از حوادث به وجود آورد به گونه‌ای که در سایه برنامه‌ای واحد، هر یک از سازمان‌ها و نهادهای ذیربط، پیشگیری از حوادث و کاهش آسیب‌ها و مرگ‌های ناشی از آن‌ها را مسئولیت خود دانسته و در اجرای برنامه جامعه ایمن سهیم باشند.
مدیرگروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در واقع جامعه ایمن، جامعه‌ای مبتنی بر پیشگیری از حوادث و متکی بر مشارکت مردم و دخالت مسئولین محلی و همکاری‌های بین بخشی است.
انتهای پیام