مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از سرشماری یک هزار و ۳۲۴ راس انواع وحوش در ۹ منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع استان خبر داد. محمدجواد اشرفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پایان سرشماری وحوش استان خوزستان، اظهار کرد: هر ساله همزمان با سایر استان‌های کشور، خوزستان نیز در نیمه دوم سال و […]


مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از سرشماری یک هزار و ۳۲۴ راس انواع وحوش در ۹ منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع استان خبر داد.

محمدجواد اشرفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پایان سرشماری وحوش استان خوزستان، اظهار کرد: هر ساله همزمان با سایر استان‌های کشور، خوزستان نیز در نیمه دوم سال و تقریباً مصادف با فصل جفت‌گیری وحوش نسبت به سرشماری وحوش شامل پستانداران بزرگ جثه و عمدتا علفخوار در مناطق تحت مدیریت اقدام می‌کند.
وی افزود: با توجه به وسعت منطقه، توپوگرافی و سایر شرایط منطقه، برنامه سرشماری به روش‌های مختلف از جمله روش جرکه، روش ترانسکت و روش نقطه‌ای (کمین و انتظاری) اجرا می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: زمان سرشماری برای هر منطقه متفاوت است و معمولا در یک تا دو روز انجام می‌شود. در این برنامه از ظرفیت کارشناسان اداره‌کل، ادارات تابعه، محیط‌بانان منطقه و همیاران محیط زیست و محیط‌بانان شهرستان‌های همجوار استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه سرشماری در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع انجام شده است، گفت: مناطق سرشماری شده شامل مناطق حفاظت شده چهل پا، دیمه، میشداغ، کرایی، شیمبار (گزیر) و مناطق شکار ممنوع بدیل، قلعه شاداب، هفت تنان و شوو و لندر است.
اشرفی افزود: در سرشماری امسال در مجموع یک هزار و ۳۲۴ راس انواع وحوش شامل (کل و بز، قوچ و میش و آهو) در ۹ منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع شمارش شد.
وی گفت: بر اساس این سرشماری بیشترین آمار مربوط به منطقه حفاظت شده چهل پا با ۵۰۹ رأس کل و بز و پس از آن منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب با ۳۳۲ رأس کل و بز  است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه سال گذشته نیز یک هزار و ۱۲۲ راس انواع وحوش شمارش شده بود، افزود: سال گذشته و امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و کمبود علوفه، حیات وحش استان خوزستان با مشکلاتی روبه‌رو بودند که این اداره‌کل با تأمین و توزیع علوفه دستی و ایجاد آبشخور مصنوعی، تا حد ممکن با آثار خشکسالی بر حیات وحش مقابله کرده است.
وی گفت: عملیات سرشماری امسال به دلیل شرایط کرونا، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حساسیت ویژه‌ای انجام شد .
انتهای پیام