حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به ماجرای غارات در حکومت امام علی علیه‌السلام گفت: بیش از دو سال از دوران دولت امیر المومنین(ع) در امتحان غارات به سر می‌برد؛ غارات از ما اطاعت نمی‌خواهد از ما نصرت می‌خواهد که وقتی امام بالای سرت نیست خودت باید تشخیص دهی. غارات از ما بصیرت می‌خواهد. غارات می‌گوید مسئولان […]


حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به ماجرای غارات در حکومت امام علی علیه‌السلام گفت: بیش از دو سال از دوران دولت امیر المومنین(ع) در امتحان غارات به سر می‌برد؛ غارات از ما اطاعت نمی‌خواهد از ما نصرت می‌خواهد که وقتی امام بالای سرت نیست خودت باید تشخیص دهی. غارات از ما بصیرت می‌خواهد. غارات می‌گوید مسئولان مالک اشتر وار و درست عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، خطیب کشوری در مراسم سالگرد شهید سلیمانی که شامگاه ۱۰ دی‌ماه در مصلی اهواز برگزار شد، گفت: سه جنگ جمل، صفین و خوارج امام علی(ع) بیشترین داستان از ایشان را در ذهن ما تشکیل داده است. در صورتی که بیش از ۲ سال از پنج سال حکومت امام، مربوط به دوران غارات می‌شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر دوران غارات نبود آن سه نبرد نمی‌توانست دولت حضرت را تضعیف کند. اگر امام در جنگ صفین آن نتیجه مطلوب را نگرفت و اگر این دوران غارات نبود، امام کار را با معاویه تمام می‌کرد. 
پناهیان با طرح این پرسش که چرا از صدر اسلام تاکنون کتاب‌های تحلیلی درباره این دوران نوشته نشده است، توضیح داد: چون جامعه اسلامی مواجه با پیام اصلی این دوران نبوده است. سردار سلیمانی ۱۴۰۰ سال بغض تاریخ و مظلومیت امام در دوران غارات را برطرف کرد و راه برای حکومت مهدوی باز شد. 
این خطیب کشوری در توضیح ماجرای غارات گفت: معاویه بعد از جنگ صفین توانایی مقابله با امیرالمؤمنین(ع) را نداشت و اینجا بود که ماجرای غارات شروع شد؛ معاویه به قول امروزی‌ها شروع به عملیات تروریستی کرد. یک گروه را می‌فرستاد به روستاها تا آنجا را غارت کنند. از نظر نظامی برخورد با تروریست‌ها سخت‌تر از یک گروه منسجم است و هیچ جرمی بالاتر از ناامن کردن جامعه نیست. این روش ابداع فکر ابلیسی معاویه بود. 
وی با اشاره به آیه  «وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ»(حدید، ۲۵)؛ تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند، گفت: براساس این آیه خداوند تدبیر کرده مردم در مقابل دشمن بایستند بدون حضور فرمانده خود.
پناهیان با تاکید بر اینکه فتنه غارات یک دریا زخم بر پیکر جامعه اسلامی نهاد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) به مردم در این فتنه فرمود: هر کجا هستید از خودتان دفاع کنید. این فرموده امام به غلط مشهور شده که اگر شنیدید خلخال از پای دختران درآورند بمیرید حق است. درست آن این است که امام فرمود:  «اگر کسی شنید که آمدند و خلخال از پای دختران درآوردند و کسی مقاومت نکرده است، کسی خبر مقاومت نکردن را بشنود و بمیرد، حق دارد.
این خطیب گفت: بیش از دو سال از دوران دولت امیر المومنین(ع) در امتحان غارات به سر می‌برد؛ غارات از ما اطاعت نمی‌خواهد از ما نصرت می‌خواهد که وقتی امام بالای سرت نیست خودت باید تشخیص دهی. غارات از ما بصیرت می‌خواهد. غارات می‌گوید مسئولان مالک اشتر وار و درست عمل کنند. 
وی بیان کرد: شاید ظهور حضرت مهدی منتظر(عج) همین امتحان است که گروهی مالک اشتروار احساس مسئولیت کنند. عظمت سردار سلیمانی و ابومریم به این است که کاری که امام دوست داشت را انجام دادند.
این خطیب با اشاره به سه مقتل فاطمیه، امام حسین و مقتل امیرالمؤمنین گفت: سردار سلیمانی توصیه کرده کتاب غارات را بخوانید و می‌گفت این کتاب مقتل امیرالمؤمنین(ع) است. 
وی گفت: غذای روزمره ما اثبات ولایت علی بن ابیطالب(ع) نیست، بلکه بیان مسئولیت ما در برابر علی بن ابیطالب است. همان کسانی که در غارات احساس وظیفه نکردند کارشان به آنجا رسید که اباعبدالله الحسین(ع) را تکه تکه می‌کردند.
پناهیان با تأکید بر اینکه مشکلات‌ را باید با احساس مسئولیت جمعی حل کنیم، گفت: بدون این موضوع حتی اگر حکومت امیرالمؤمنین(ع) باشد هم موفق نخواهد بود. دولتمردان و ائمه جمعه مردم را سازماندهی کنید و تعاونی‌ها را راه بیندازید. هر غارت از بیت‌المال نتیجه بی‌مسئولیتی ما است. فرهنگ تعاونی راه انداختن در مردم ما نیست. ما طلبه‌ها در مسجد چه‌کار می‌کنیم تعاونی‌ راه نمی‌اندازیم؟ مسئولان چه می‌کنند که مردم تعاونی راه نمی‌اندازند؟
وی در پایان یاد و اقدامات شهیدان تقوی فر و علی هاشمی را گرامی داشت. 
انتهای پیام