کرونا، خوزستان و ۵ ملاحظه
کرونا، خوزستان و ۵ ملاحظه

علی ساری: مساله کرونا و ابتلا ساکنان شهرها و روستاهای مختلف ایران به این ویروس در طول روزهای اخیر یکی از اصلی ترین مباحث کشور بوده است. استان خوزستان نیز از این مهم در امان نمانده و چندی از ساکنان شهرها و شهرستان های این استان نیز به کرونا مبتلا شده اند.   در این […]

علی ساری: مساله کرونا و ابتلا ساکنان شهرها و روستاهای مختلف ایران به این ویروس در طول روزهای اخیر یکی از اصلی ترین مباحث کشور بوده است. استان خوزستان نیز از این مهم در امان نمانده و چندی از ساکنان شهرها و شهرستان های این استان نیز به کرونا مبتلا شده اند.

 

در این راستا کادر درمانی بیمارستان های این استان به شدت مشغول تلاش برای مداوای بیماران هستند که به همین دلیل بر خود لازم می دانم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته تا پزشکان، پرستاران و کلیه کادر درمانی بیمارستان ها کمال تشکل و قدردانی را به عمل آورم.

 

با این حال درباره نوع مواجهه استان خوزستان با ویروس کرونا چند نکته قابل ذکر است. نکته اول این است که در استان خوزستان و ۲ بیمارستان در نظر گرفته شده برای قرنطینه و ایزوله سازی بیماران، کمبود پزشک متخصص مشهود است که لازم است وزارت بهداشت برای حل این مشکل اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

نکته دوم به امکانات کادر درمانی این بیمارستان ها بازمی گردد. امروز این عزیزان در حالی مشغول مقابله با کرونا و مداوای مبتلایان هستند که در هر نوبت کاری، به آنها تنها یک ماسک تعلق می گیرد. علاوه بر این معضل، کاور مناسب نیز در اختیار کادر درمانی قرار نمی گیرد که لازم است مسوولان مربوطه هر چه سریع تر به آن رسیدگی کنند.

 

موضوع یا نکته دیگر به اقلام دارویی مورد نیاز برای مداوای افراد مبتلا به ویروس کرونا مربوط است. بر اساس پروتکل تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای درمان بیماری کرونا یا به عبارتی صحیح تر بهبود شرایط جسمانی مبتلایان به این ویروس، به ۴ نوع دارو نیاز است که امروز در استان خوزستان تنها یک قلم از این ۴ گونه دارو یافت می شود که این مهم سبب ایجاد خلل در روند درمانی مبتلایان شده است. چهارمین نکته به بیمارستان ها و مکان های تعیین شده برای مداوای بیماران برمی گردد.

 

با توجه به شیوه شیوع ویروس کرونا، به نظر می رسد که هر چه بیمارستان ها و مراکز درمانی در شهرها و شهرستان های کم جمعیت تر قرار بگیرد، امکان ابتلای ساکن شهروندان کاهش پیدا خواهد کرد اما در استان خوزستان یکی از این بیمارستان ها در شهر یک و نیم میلیون نفری اهواز قرار گرفته و این به آن معناست که یک فرد با علائم ابتلا به کرونا در مسیر مراجعه به این بیمارستان، امکان انتقال بیماری خود به دیگران را نیز داراست و همین مساله خطرپذیری شیوع گسترده کرونا در استان خوزستان را تا حدود قابل توجهی افزایش می دهد.

 

پنجمین نکته نیز به مساله مدت زمان لازم برای اعلام جواب آزمایش افراد مشکوک به بیماری کرونا اختصاص دارد. با توجه به آنکه این آزمایش ها در استان خوزستان و شهر اهواز صورت نمی گیرد و برای تحقق این مهم باید نمونه ها به تهران ارسال شود، ۵ روز زمان لازم است تا نتایج به افراد اعلام شود؛ بنابراین و به عقیده بنده بهتر بود به منظور جلوگیری از شیوع گسترده تر این بیماری، آزمایشگاه و تجهیزات مورد نیاز در شهر اهواز و دیگر نقاط کشور در نظرگرفته می شد.

 

با این حال و با توجه به دمای بالای اهواز، به نظر می رسد این استان همچون سایر استان های کشورمان با شیوع گسترده بیماری کرونا مواجه نباشد؛ بنابراین آمار ارایه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با واقعیات موجود در استان نسبتا همخوانی دارد؛ هر چند در اعلام این آمار تاخیر صورت گرفت که باعث نگرانی مسوولان استان خوزستان شد ولی در نهایت آمار اعلام شده صحیح است.