عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: ۹ طرح عمرانی و خدماتی به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر با حضور مقامات استانی و محلی در این شهرستان کلنگ زنی یا افتتاح می شود. به گزارش ایرنا محمد حیدری روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت […]

عصر خوزستان:

۹ طرح عمرانی و خدماتی سوم خرداد در خرمشهر افتتاح می‌شود

آبادان – ایرنا – معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: ۹ طرح عمرانی و خدماتی به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر با حضور مقامات استانی و محلی در این شهرستان کلنگ زنی یا افتتاح می شود.

به گزارش ایرنا محمد حیدری روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد در فرمانداری خرمشهر اظهار داشت: از ۴۳ برنامه شاخص پیش بینی شده در سالروز گرامیداشت آزادسازی خرمشهر آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی چهار بانده کردن جاده خرمشهر – اهواز به طول ۱۲۰ کیلومتر و اعتبار سه هزار میلیارد ریال از مهمترین برنامه ها است.

وی افزود: این پروژه در قرارداد سه جانبه بین دولت، سازمان منطقه آزاد اروند و وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت سه سال منعقد شده است که مرحله نخست آن به طول ۲۰ کیلومتر و اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در مدت ۳۰ ماه بهره برداری خواهد شد.

حیدری احداث بزرگترین مجتمع فرهنگی، تجاری و اداری خرمشهر با همکاری بنیاد مستضعفان و مشارکت بخش خصوصی با زیربنایی ۱۴ هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۴۸ هزار مترمربع شامل ساخت ۲ برج ۱۰ طبقه، مجموعه فرهنگی سینمایی، رستوران و واحدهای تجاری و تفریحی را از دیگر طرح های سوم خرداد در این شهرستان برشمرد و گفت: با اجرای این طرح که یکی از پروژه‌های فرهنگی، تجاری و اداری در مسیر ساحل کارون است در آینده نزدیک شاهد اشتغال صدها نفر در شهرستان خرمشهر خواهیم بود.

وی آغاز عملیات آبرسانی به روستاهای مسیر شلمچه را از دیگر برنامه های سوم خرداد بیان کرد و گفت: در روز دوم خرداد در آیینی با حضور مسئولان استانی و محلی پروژه آبرسانی به روستاهای مسیر شلمچه با اعتباری بالغ ۶۰ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه پروژه آبرسانی به روستاهای مسیر شلمچه یکی از دغدغه های مسئولان و مردم است گفت: این پروژه با توجه به ضرورت موضوع آبرسانی به مواکب اربعین، پایانه مرزی و روستاهای مسیر شلمچه طبق قول داده شده باید تا پایان تیرماه به بهره برداری برسد.

حیدری در بخش دیگری ضمن اشاره به پروژه های خدمات شهری خرمشهر از افتتاح طرح آسفالت کوی محرزی از مناطق کم برخوردار خرمشهر با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در روز سوم خرداد ضمن کلنگ‌زنی احداث بلوار شهیدبایندر ، پارک ساحلی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری بهره برداری می‌شود.

وی بیان داشت : علاوه بر این آسفالت مسکن مهر و افتتاح مدرسه مسکن مهر و کلنگ زنی جامع مسکن مهر با مشارکت بخش خصوصی و مسکن و شهرسازی خرمشهر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی می‌شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در ادامه آزادسازی خرمشهر را نقطه عطفی در تحولات بین المللی و تاریخ مقدس ایران اسلامی دانست و گفت: با انجام عملیات بیت المقدس درروز سوم خرداد سال۱۳۶۱ ، خرمشهر از اسارت دشمن بعثی آزاد شد و نقطه عطفی در تحولات بین المللی و تاریخ مقدس ایران اسلامی رقم خورد.

 وی بیان داشت: در عملیات بیت المقدس بیش از ۱۹ هزار عراقی اسیر و ۱۶ هزار نفر کشته و مجروح شدند و صدها دستگاه نفربر و توپ و ادوات نظامی دشمن بعثی از بین رفت و توان لجستیکی ارتش عراق ضعیف شد.

به گزارش ایرنا، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان روز مقاومت،ایثار و پیروزی نام گذاری شده است.
آزادسازی خرمشهر که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ با ایثار، عشق، جانبازی و به کارگیری پیچیده ترین فنون نظامی حاصل شد، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس شناخته شده و از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود.
عملیات بیت‌المقدس که بعدها به نام فتح خرمشهر معروف شد، در جبهه‌ای به طول ۱۷۰ کیلومتر و به وسعت ۶ هزار کیلومتر مربع اجرا شد.

منبع: ایرنا