عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: حدود ۱۲هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان در محدوده مناطق آلوده به نفت و گاز این شهر قرار دارند که این خانه‌های خطرآفرین باید به تدریج جا به جا شوند. فاضل عبیات روز سه‌شنبه در جریان بازدید از پروژه‌های عمرانی بنیاد مسکن انقلاب […]

عصر خوزستان:

حدود ۱۲هزار خانه در مسجدسلیمان در مناطق آلوده به نفت وگاز قراردارند

اهواز – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: حدود ۱۲هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان در محدوده مناطق آلوده به نفت و گاز این شهر قرار دارند که این خانه‌های خطرآفرین باید به تدریج جا به جا شوند.

فاضل عبیات روز سه‌شنبه در جریان بازدید از پروژه‌های عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، در مسجدسلیمان افزود:کمبود زمین برای جا به جایی خانه‌های واقع در مناطق آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان در ۱۲۵کیلومتری شمال شرق اهواز یکی از مشکلات اساسی این شهر نفتخیز است که تلاش شده این مشکل با آماده سازی زمین برای ساخت و ساز جدید برطرف شود.
وی گفت: به تازگی ۳۹هکتار زمین به طرح تفصیلی مسجدسلیمان افزوده شده که این زمین‌ها در چند نقطه برای ساخت و ساز و جا به جایی منازل آلوده به نفت و گاز در نظر گرفته شده‌اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد:بر اساس مصوبههای هیات دولت ،همه خانه‌های واقع در مناطق آلوده که برای ساکنان خطرساز هستند باید جا به جا شوند ولی اجرای این پروسه ، با توجه به محدودیت‌هایی که برای آماده سازی زمین وجود دارد زمان براست.
عبیات با بیان اینکه شهرداری ، فرمانداری ، شرکت نفت و دیگر دستگاه های اجرایی برای جا به جایی تدریجی خانه های واقع در مناطق آلوده به نفت و گاز وظایف خود را انجام می دهند افزود: بنیاد مسکن در این خصوص پیش قدم بوده و گام هایی را با استفاده از اعتبارات وزارت نفت برداشته است.
وی گفت:بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲ پروژه برای جا به جایی یک هزار و ۵۰۰باب منزل مسکونی در مسجدسلیمان تعریف کرده که در نخستین گام تا مرداد امسال ۵۴۰خانوار در شهرک ولیعصر(عج)این شهر مستقر می‌شوند.
عبیات افزود: همچنین جانمایی برای احداث و ساخت و ساز یک هزار واحد مسکونی با مشارکت مستقیم مردم با استفاده از وام ارزان قیمت و بدون عوض توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شده است.  
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار خوزستان ادامه داد:موفقیت طرح انتقال و جابه جایی منازل آلوده به نفت و گاز هر مسجد سلیمان به همراهی و همکاری مردم بستگی و بدیهی است هرچه همراهی ساکنان بیشتر باشد زودتر به سرانجام خواهد رسید.
مسجدسلیمان به عنوان نخستین شهر نفتی خاورمیانه شناخته شده است. نخستین چاه در پنجم خرداد ۱۲۸۷ مطابق با ۱۹۰۶میلادی در مسجدسلیمان به نفت رسید.
سال ها است بسیاری از مناطق مسکونی مسجدسلیمان با چالش نشت نفت و گاز رو به رو هستند که این مساله سلامت و بهداشت مردم با خطر زیادی رو به رو کرده است.   

منبع: ایرنا