عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رئیس حوزه هنری خوزستان از احیای هویت فرهنگی هفت منطقه کم برخوردار این استان با تولیدات هنری در چهار قالب فرهنگی با توجه به ظرفیت هر منطقه خبر داد و گفت: این طرح برای جبران کمبودهای فرهنگی مناطق کم برخوردار خوزستان اجرا می شود. به گزارش ایرنا به نقل […]

عصر خوزستان:

هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان احیا می‌شود

اهواز – ایرنا – رئیس حوزه هنری خوزستان از احیای هویت فرهنگی هفت منطقه کم برخوردار این استان با تولیدات هنری در چهار قالب فرهنگی با توجه به ظرفیت هر منطقه خبر داد و گفت: این طرح برای جبران کمبودهای فرهنگی مناطق کم برخوردار خوزستان اجرا می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خوزستان ، محمد شهباز گهروئی یکشنبه با اشاره به یکی از طرح های در دست اجرای حوزه هنری خوزستان اظهار داشت: حوزه هنری طرحی را با عنوان «بازآفرینی هویت فرهنگی هنری در مناطق حاشیه و محروم» آغاز کرده است که یکی از عرصه های آسیب‌زا در زیست اجتماعی استان خوزستان ، حاشیه نشینی و محرومیت است.

وی با بیان اینکه اهواز به عنوان مرکز استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد خاطر نشان کرد : خوزستان با داشتن ۱۴ شهرستان محروم از استان هایی با درصد محرومیت بالا محسوب می‌شود ، به همین دلیل  این طرح برای مناطق محروم و حاشیه نشین تعریف شده است.

 شهباز گهروئی افزود:  اولویت در انتخاب این مناطق ، محرومیت مردم آن منطقه از نظر دسترسی به امکانات شهری و خدمات فیزیکی اقتصادی و نیز محرومیت از زیر ساخت های فرهنگی و خدمات فرهنگی است.

رئیس حوزه هنری خوزستان اظهار داشت: عمده مناطقی که به عنوان مناطق محروم یا حاشیه نشین مشخص شده‌اند دارای یک هویت مستقل و اختصاصی فرهنگی، هنری و اجتماعی در طول دهه های اخیر هستند و برخی مناطق قدمت ۱۰۰ ساله دارند.

تولید  ۲۸ اثر فرهنگی برای هفت محله حاشیه نشین

شهباز گهروئی با اشاره به  فصل اول احیای هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان گفت :  هفت منطقه محروم در اهواز ، سوسنگرد و هویزه انتخاب شده و حدود ۹ ماه است که در این مناطق فعالیت فرهنگی در حال بررسی و اجرا است.

وی با اشاره به مناطق محروم شهرستان کارون، حصیر آباد، منبع آب، ملاشیه و کوی علوی در اهواز و نیز سوسنگرد و هویزه تصریح کرد: در این مناطق ۲ برنامه اصلی به موازات هم اجرا شد. در این مناطق حدود ۳۰۰ نفر شناسایی و اکنون درحال گذراندن دوره های توانمند سازی هستند.

رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به  تولید مجموع ۲۸ اثر در چهار قالب  برای هفت محله حاشیه نشین  ادامه داد :  برنامه دوم شناسایی عناصر هویت ساز این مناطق بود که با استفاده از افراد هر محله  در چهار قالب فرهنگی اعم از کتاب، سرود، تئاتر و مستند اثر تولید شد ، آثار تولید شده شامل هفت مستند، هفت سرود ، هفت نمایش و سه کتاب است .

شهباز گهروئی تصریح کرد: پس از پایان ماه صفر آثار هر محله که براساس زیست بوم و وضعیت اجتماعی همان محله است برای مردم رونمایی می شود.

وی پوریا اشتری را «دبیر مرکز هنر مردمی» ، علی حیاتی «مستند»، آرش ساربان «نمایش» ، علی اکبر فلاحی «سرود»، امجد«کتاب» و اسماعیل حزباوی «توانمندسازی استعدادهای بالقوه» را به عنوان راهبران این طرح معرفی کرد.

منبع: ایرنا