عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: روزانه به طور متوسط ۲۰۰ هزار مترمکعب پساب فاضلاب در محدوده شهرستان اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود. به گزارش ایرنا محمد جواد اشرفی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: این میزان فاضلاب از ۱۴ […]

عصر خوزستان:

ورود روزانه  ۲۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون در اهواز

اهواز – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: روزانه به طور متوسط ۲۰۰ هزار مترمکعب پساب فاضلاب در محدوده شهرستان اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود.

به گزارش ایرنا محمد جواد اشرفی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: این میزان فاضلاب از ۱۴ کانون در شرق اهواز و ۱۰ کانون در غرب اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود.

وی گفت: در دی سال ۹۸ مقرر شده بود که شرکت آبفا اهواز با ایجاد کلکتوری به صورت موقت از ورود ۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری کند که هنوز انجام نگرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: تمامی شهرستان هایی که در محدوده رودخانه کارون و دز قرار دارند پساب فاضلاب را به درون این رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند.

وی گفت: پساب کشاورزی از دیگر مواردی است که در رودخانه‌های کارون و دز تخلیه می‌شود و کانون پساب های متمرکز کشاورزی شرکت های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر هستند.

اشرفی افزود: از پالایشگاه قدیمی آبادان نیز مواد هیدروکربنی وارد رودخانه اروند می‌شود که خطر زیست محیطی زیادی را به همراه داشته است که با احداث گام دوم این پالایشگاه ورود مواد آلاینده به رودخانه کمتر خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در خوزستان ۶۱ بیمارستان وجود دارد  که از این تعداد ۱۸ بیمارستان در حوزه رودخانه های کارون و دز قرار دارند و از این تعداد چهار بیمارستان تصفیه خانه ندارند و پساب آنها مستقیم وارد رودخانه می شود.

 وی گفت: بیمارستان ارتش دزفول از جمله بیمارستان هایی است که فاقد تصفیه خانه است و برای جلوگیری از ورود پساب به درون رودخانه نیز مقاومت می کند.

اشرفی ادامه داد: بوی نامطبوعی که از رودخانه کارون استشمام می شود به دلیل کند شدن جریان رودخانه کارون است که برای افزایش سرعت آب رودخانه لازم است برداشت رسوبات از رودخانه کارون سریع تر انجام شود.

وی همچنین با اشاره به احتمال فعال شدن کانون های گرد و غبار در خوزستان افزود: با توجه به احتمال کاهش میزان بارندگی درپاییز امسال در خوزستان احتمال فعال شدن کانون های گرد و غبار به ویژه کانون جنوب شرق  استان که به مساحت ۳۰ هزار هکتار است وجود دارد.

طبق اعلام شرکت آبفای خوزستان با راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز تا یک ماه آینده از ورود ۱۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب به کارون از ۱۱ کانون این شهرستان در شبانه روز جلوگیری خواهد شد.

منبع: ایرنا