عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – مدیر کل بنادر کشور عراق گفت: این کشور آمادگی کامل برای گسترش روابط تجاری با بندر خرمشهر را دارد. به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر ،کاپیتان عادل‌علی‌دشر روز دوشنبه در نشست مشترک با مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه برای […]

عصر خوزستان:

مدیر کل بنادر عراق:آماده گسترش روابط بندری با خرمشهر هستیم

آبادان – ایرنا – مدیر کل بنادر کشور عراق گفت: این کشور آمادگی کامل برای گسترش روابط تجاری با بندر خرمشهر را دارد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر ،کاپیتان عادل‌علی‌دشر روز دوشنبه در نشست مشترک با مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه برای گسترش ارتباط تجاری بین بندر خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق آمادگی  داریم پیشنهاد داد در این راستا خط تلفن بی‌سیمی بین ۲ بندر ایرانی و عراقی برقرار شود.

وی با بیان اینکه تعرفه‌ کالاها سالانه در عراق تعیین می‌شود گفت: به دلیل فعالیت کم بندر ابوفلوس تعرفه‌ها را از بنادر کویت امارات اخذ می‌کنیم.

مدیر کل بنادر کشور عراق ، کشتی‌های مغروقه و عمق کم رودخانه مرزی را از مشکلات اساسی در تردد شناورها بیان کرد و گفت: در تلاش هستیم به منظور پیشگیری از حوادث دریایی علامت‌هایی بر روی شناورهای مغروقه نصب کنیم.
وی خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند برای گسترش روابط ۲ جانبه تجاری بین ایران و عراق شد و گفت: خوشبختانه مسئولیت بندر ابوفلوس عراق برعهده یک شرکت عراقی است و این شرکت کالاهای مورد نیاز را از ایران وارد می‌کند ولی نیاز است برای تقویت تجارت با ایران با این شرکت رایزنی شود.
عادل‌علی‌دشر بیان کرد: بندر منقل عراق به دلیل احداث۲ پل بزرگ در آن به مدت پنج سال بسته خواهد بود.

اسداله اسعدی مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز در این نشست با بیان اینکه عمده صادرات ایران به سه بندر عراق انجام می شود خواستار تسهیلات بیشتر در تردد شناورهای ایرانی به سمت عراق شد.
گسترش همکاری‌های امداد و نجات دریایی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی (ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس است.

این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

منبع: ایرنا