عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش از آغاز فعالیت کارگاه تولید خشت خام مرمتی در محوطه میراث‌جهانی شوش خبر داد. به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، بیژن حیدری‌زاده افزود: با شروع فصل سرما و پیش‌بینی بارندگی‌، و باتوجه به مناسب بودن شرایط، کارگاه تولید […]

عصر خوزستان:

کارگاه تولید خشت خام مرمتی در پایگاه میراث‌جهانی شوش فعال شد

اهواز – ایرنا – مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوش از آغاز فعالیت کارگاه تولید خشت خام مرمتی در محوطه میراث‌جهانی شوش خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، بیژن حیدری‌زاده افزود: با شروع فصل سرما و پیش‌بینی بارندگی‌، و باتوجه به مناسب بودن شرایط، کارگاه تولید خشت خام مرمتی و دیگر مصالح گلین در پایگاه میراث‌جهانی شوش فعالیت خود را از سر گرفت.
 وی گفت: وجود ساختارها و بقایای معماری با مصالح متنوع و به‌ویژه مصالح گلین از جمله خشت و چینه در محوطه تاریخ شوش، تولید مصالح متناسب با ماهیت آنها را الزامی می‌کند، لذا سالانه و متناسب با میزان نیاز در فصل مناسب، کارگاه تولید مصالح گلین فعالیت خود را در زمینه تولید خشت آغاز می‌کند.
حیدری زاده درخصوص موارد استفاده از این خشت‌ها ادامه داد: خشت‌های تولیدشده به‌منظور انجام مرمت‌های اضطراری در بخش‌های مختلف محوطه و بقایا و ساختارهای معماری درون آن از جمله صفه خشتی آکروپل، آپادانا، بقایای شهر دوره ایلامی موسوم به شهر پانزدهم  استفاده می‌شوند.

“محوطه باستانی شوش” و  “معبد چغازنبیل” ۲ اثر شاخص میراث فرهنگی کشورمان، در شهرستان شوش قرار دارند که هر ۲ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. وجود آثار باستانی پیش از میلاد و نیز آثاری از چندین تمدن مهم از جمله هخامنشی، ساسانی، اشکانی و اسلامی در شوش، این شهرستان را به یک هدف مهم برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

منبع: ایرنا