عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: احتمال طغیان مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پایین دست حوضه مارون – جراحی و زهره در خوزستان با توجه به بارندگی‌های پیش رو بسیار بالا است. علی شریفی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: در روزهای ۱۳ و۱۴ […]

عصر خوزستان:

احتمال طغیان رودخانه‌های پایین دست حوضه مارون، جراحی و زهره درخوزستان

اهواز – ایرنا – مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: احتمال طغیان مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پایین دست حوضه مارون – جراحی و زهره در خوزستان با توجه به بارندگی‌های پیش رو بسیار بالا است.

علی شریفی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا بیان کرد: در روزهای ۱۳ و۱۴ دی، حوضه میانی سد کارون سه تا سد مسجدسلیمان بیشترین بارش را خواهد داشت و بارش در حوضه زهره و جراحی نیز ادامه خواهد یافت که با توجه به کانون و شدت بارش، احتمال طغیان مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی پایین دست در حوضه مارون – جراحی و زهره بسیار بالاست.

وی در خصوص وضعیت سامانه بارشی هشتم تا ۱۴ دی توضیح داد: در روز چهارشنبه هشتم دی فعالیت این سامانه در حوضه‌های آبریز آغاز خواهد شد و بیشترین بارش در این روز در بالادست سد مارون خواهد بود.

شریفی ادامه داد: روز پنجشنبه نهم دی فعالیت سامانه بارشی تشدید خواهد شد که با توجه به جهت حرکت سامانه، حوضه های زهره و جراحی بیشترین بارش را دریافت خواهند کرد. مناطق بالادست سد آسک و همچنین شهر هندیجان و رامشیر در مرکز این سامانه قرار دارند.

 مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: دهم دی فعالیت این سامانه نسبت به روز قبل کاهش پیدا می‌کند اما در روزهای ۱۱ و ۱۲ دی دوباره با تقویت رطوبتی جبهه بارشی، بارش در تمامی حوضه های آبریز با محوریت حوضه زهره ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: با توجه به قرار گرفتن یک هسته بارشی در حوضه میانی سد کارون سه تا سد مسجدسلیمان امکان جابه جایی هسته بارشی و فعال شدن حوضه های میانی کارون مانند دشت بزرگ وجود دارد؛ بارش در بالادست سد دز و کارون چهار  و همچنین سد کارون سه، به طور عمده به صورت برف پیش بینی شده است.

شریفی پیش بینی کرد که دبی لحظه‌ای رودخانه علا به بیش از ۵۰۰ و دبی لحظه‌ای ورودی به سد انحرافی رامشیر و نیز سد آسک به بیش از ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد که بر این اساس احتمال شکستگی فیوز پلاک سد انحرافی رامشیر وجود دارد.

۱۲.۴ میلیارد متر مکعب حجم خالی سدهای خوزستان

مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: حجم خالی سدهای خوزستان حدود ۱۲.۴ میلیارد متر مکعب است و تمامی سیلاب‌های ورودی از حوضه های بالادست را مهار خواهند کرد و افزایش خروجی از مخازن نخواهیم داشت.

اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به ورود سامانه بارشی از روز چهارشنبه هفته جاری تا سه‌شنبه هفته آینده هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

منبع: ایرنا