عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات نخلداران خوزستانی از طریق رایزنی با وزیر جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی در حال پیگیری جدی است. مجتبی یوسفی روز چهارشنبه ، افزود:با توجه به اینکه اعتبار مورد نیاز برای خرید تضمینی خرمای خوزستان در بودجه امسال پیش بینی نشده بود […]

عصر خوزستان:

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی:طلب نخلداران خوزستان درحال پیگیری است

اهواز – ایرنا – عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات نخلداران خوزستانی از طریق رایزنی با وزیر جهادکشاورزی و سازمان تعاون روستایی در حال پیگیری جدی است.

مجتبی یوسفی روز چهارشنبه ، افزود:با توجه به اینکه اعتبار مورد نیاز برای خرید تضمینی خرمای خوزستان در بودجه امسال پیش بینی نشده بود تامین مالی از دیگر منابع با محدودیت رو به رو شد.
وی گفت: هفته گذشته به وزیر جهاد کشاورزی برای پرداخت هرچه زودتر مطالبات نخلداران خوزستانی تذکر دادم و امیدواریم وزارت جهادکشاورزی تدبیر فوری برای پرداخت مطالبات نخلداران بیندیشد.
نماینده اهواز ، کارون ، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود اینکه وزارت جهادکشاورزی و تعاون روستایی وظیفه قانونی برای خرید تضمینی خرمای استعمران نداشتند ولی برای حمایت از این قشر زحمتکش ، سازمان تعاون روستایی به نمایندگی از دولت موظف شد خرمای مازاد را از نخلداران خریداری کند.

وی به نخلداران اطمینان داد با پیگیری صورت گرفته مطالبات آنان پرداخت خواهد شد.
یوسفی چندی پیش به نقل از وزیر جهادکشاورزی اعلام کرده بود ۱۵ آذر ۱۴۰۰ همه مطالبات نخلداران خوزستانی به حساب آنان واریز خواهد شد.
این وعده نماینده مجلس در رسانه‌ها و فضای مجازی داشت و بسیاری از نخلداران خوزستانی منتظر بودند تا ۱۵ آذر همه مطالبات خود را دریافت کنند ولی چنین اتفاقی رخ نداد.
امسال حدود ۱۸هزار تن خرمای استعمران به مبلغ یک هزار و ۴۶۰میلیارد ریال به قیمت تضمینی از نخلداران خوزستانی خریداری و به انبارهای تعاون روستایی خوزستان در  جنوب استان انتقال یافت.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان نیز اعلام کرد: تاکنون تنها ۳۰۰ میلیارد ریال از کل مطالبات نخلداران به حساب آنان واریز شده است.
محمدامین معین راد روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان متبوع در حال گرفتن تسهیلات بانکی قابل توجه برای پرداخت بخش عمده مطالبات نخلداران خوزستانی است.
وی بدون اشاره به مبلغ تسهیلاتی که قرار است از بانک‌ها گرفته شود افزود: در روزهای آینده وضعیت پرداخت مطالبات نخلداران بهتر خواهد شد.
اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مهر گذشته در بازدید از مراکز خرید تضمینی خرما در آبادان و شادگان قول داد پس از فروش محصول ، مطالبات نخلداران خوزستانی در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت شود.
خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال توقف از ۲۴شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۰ آبان در خوزستان انجام شد. بر اساس معیار درجه بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسید هر کیلوگرم خرمای استعمران ۱۵۰دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت‌گذاری ‌شد.
بخش زیادی از خرمای استمعران خوزستان نیز از سوی ۶۰ کارگاه بسته بندی بخش خصوصی خریداری ‌شد.
کل تولید خرمای استعمران خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن بود که از این میزان ۸۵ هزار تن صادر و ۲۶ هزار تن نیز در بخش فرآوری صنعتی داخل استان جذب خواهد شد.
مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است که امسال از این میزان در مجموع ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شد که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش داشت.
شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما خوزستان هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش زیادی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.

منبع: ایرنا