عصر خوزستان: دزفول-ایرنا- سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: پنج وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در دزفول ثبت شده است. به گزارش ایرنا مصطفی عباس نژاد روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه دزفول در اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان افزود:  امسال یک حسینیه در قلعه سید، یک […]

عصر خوزستان:

پنج وقف جدید در دزفول ثبت شد

دزفول-ایرنا- سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: پنج وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در دزفول ثبت شده است.

به گزارش ایرنا مصطفی عباس نژاد روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه دزفول در اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان افزود:  امسال یک حسینیه در قلعه سید، یک حسینیه در سنجر، یک مسجد در قلعه سید، یک زمین در کوی ۸۶ هکتار و سه دانگ یک منزل پشت سبزقبا در دزفول وقف شده است.
وی ادامه داد: همچنین امسال یک خانه برای کمک به ایتام بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت نظر بهزیستی در دزفول  وقف شد.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: برخی املاک وقفی نیز در دزفول داریم که همکاری لازم برای استفاده از آنها در زمینه درمانی، ورزشی و سایر اقدامات صورت می گیرد.

وی افزود: بقعه بن جعفر دزفول درخصوص کشاورزی نیز ورود کرده و از طریق کشت ذرت، چغندر و سایر محصولات مبالغی برای هزینه در بقعه درآمدزایی کرده است.
طرح جدید سبزقبا بر مبنای داشته‌های بقعه ارائه می‌شود 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه دزفول با بیان اینکه فروشگاه‌ها و املاک سبزقبا درآمد چندانی ندارند، گفت: ۵۷۰ موقوفه در دزفول وجود دارد که حدود ۳۴ موقوفه درآمدزا هستند.
وی با اشاره به اینکه ۵۶ بقعه در دزفول وجود دارد  که ۱۶ بقعه از این تعداد درآمدزا هستند، افزود: بعد از حدود ۲ سال اقدامات عمرانی بقعه‌ها آغاز و ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی در بقعه علی بن یحیی ساخته شد.
عباس نژاد بیان کرد: شیب بندی سالن یکهزار و ۲۰۰ متری بقعه بن جعفر نیز آغاز شده ضمن اینکه مرمت سازه میراثی آن نیز شروع شده است.
وی افزود: با داشته ها و کمک‌های مردمی قرار است کاشی کاری گلدسته‌های هفت رنگ بقعه سبزقبا تا پایان سال انجام شود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: کاشی کاری گلدسته‌های بقعه سبزقبا چهار میلیاردو و ۵۰۰ میلیون ریال و مقرنس کاری حدود ۱۴ میلیارد ریال هزینه دارد که این عملیات آغاز شده است.

وی افزود: آینه کاری دور ضریح سبزقبا نیز در دستور کار است که بزودی شروع می شود. 
عباس نژاد احداث سرویس بهداشتی برای بقعه سبزقبا را یکی از ضروریات این محل دانست و اظهارداشت: رایزنی‌هایی در این خصوص با شهرداری انجام شده تا در طرح جامع این بقعه بیاید.
وی افزود: طرح جامع سبزقبا از دهه ۸۰ طراحی  شد ولی امکان اجرای آن وجود ندارد لذا به علت بضاعت و شرایط موجود یک طرح جدید اجرا خواهد شد.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول با بیان اینکه تبدیل به وضع احسن طرح املاک سبزقبا برای درآمدزایی بیشتر در حال  انجام است، بیان کرد: با کمک خیرین و نذور، سالن فاطمیه بقعه علی مالک برای برگزاری مراسم مذهبی بهره برداری شد.

وی درخصوص وضعیت بقعه مقام علی واقع در جاده شوشتر که موجب گله مندی شهروندان نیز شده بود، گفت: اقدامات لازم برای رفع مشکل آب بقعه انجام شده و مجوزهای برق نیز گرفته شده است.

عباس نژاد اظهارداشت: ۱۰۰ نهال در محوطه این بقعه کاشته‌ایم و ۴۰۰ متر جدول بندی کرده‌ایم.

ماجرای قطع درختان رودبند 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول درخصوص قطع درختان بقعه رودبند نیز گفت: درخصوص فضاسازی دور بقعه طراحی و اقداماتی انجام شده است که براساس این طراحی‌ها و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی درختانی که کارایی نداشتند را هرس کردیم و فضا را تا حدودی تغییر دادیم.

وی افزود: طبق طرح ارائه شده برای فضاسازی با مجوز منابع طبیعی و کارشناسی صورت گرفته تعدادی از درختان ابریشم و آکالیپتوس هرس شدند و درختان کنار و زیتون باقی ماندند ولی پس از آن شهرداری اعلام کرد باید کمیسیون ماده هفت نیز در این خصوص مجوز دهد که همین امر دلخوری‌هایی ایجاد کرد.
عباس نژاد با بیان اینکه برخی درختان قطع شده امکان ساماندهی نداشتند، تاکید کرد: طبق طرح ارائه شده قرار است ورود خودرو به محوطه رودبند ممنوع شود.
وی ادامه داد: طرحی با حضور مشاور و کارشناسان میراث فرهنگی برای فضاسازی محوطه بین سرویس بهداشتی و ساختمان بقعه ارائه شده که قرار بود با سنگ چینی زیبا و احداث وضوخانه فضای مطلوبی ایجاد کنیم.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: گنبد رودبند سال ۹۵ توسط میراث فرهنگی مرمت شد ولی همچنان مشکل دارد که هفته گذشته نشستی با میراث در این خصوص برگزار شد.

وی افزود: قرار شد کارشناسی لازم صورت گیرد و گنبد رودبند بازسازی شود البته این طرح در حال بازنگری میراث است و اعتبار موردنیاز آن از طریق نذور بقعه تامین خواهد شد.

کمک یک میلیارد ریالی اوقاف به سادات  نیازمند دزفول 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه دزفول گفت: کمک به ۲۷۰ نفر از سادات نیازمند، تهیه لباس برای ۸۰ نفر از دانش آموزان سادات نیازمند و کمک به ۱۵۰ مستمند از دیگر اقدامات اوقاف در راستای اجرای نیت موقوفات از ابتدای امسال تاکنون بوده است.

منبع: ایرنا