عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – فرماندار دشت آزادگان گفت: در ۹ ماهه امسال ۸۲ میلیون و ۳۰۶هزار دلار کالای غیرنفتی از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶۶درصد افزایش داشته است. حمید سیلاوی روز دوشنبه ، افزود:در این مدت ۳۱۶هزار و ۱۶۱ تن کالا شامل […]

عصر خوزستان:

صادرات کالا به عراق از مرز چذابه ۲۶۶درصد افزایش یافت

اهواز – ایرنا – فرماندار دشت آزادگان گفت: در ۹ ماهه امسال ۸۲ میلیون و ۳۰۶هزار دلار کالای غیرنفتی از مرز تجاری چذابه به عراق صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۶۶درصد افزایش داشته است.

حمید سیلاوی روز دوشنبه ، افزود:در این مدت ۳۱۶هزار و ۱۶۱ تن کالا شامل تره بار ، میوه ، موادغذایی ، آبزیان ، انواع مصالح ساختمانی و برخی کالاهای خانگی و مکانیکی از گمرک چذابه به عراق صادر شده که از نظر وزنی ۴۴۸درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
به گفته وی میزان صادرات کالا از مرز چذابه در مدت مشابه پارسال ۵۷هزار و ۶۸۱ تن به ارزش ۲۲ میلیون و ۴۶۸هزار دلار بوده است.
فرماندار دشت آزادگان علت افزایش صادرات کالا به عراق از مرز چذابه را رفع برخی محدودیت های کرونایی ، رایزنی های منظم و مستمر با مسئولان محلی و مرزی عراق برای فعال نگه داشتن این مرز تجاری و ایجاد تسهیلات بیشتر به صادرکنندگان و تجار منطقه بیان کرد.
مرزهای زمینی شلمچه و چذابه و مرز دریایی خرمشهر از تیرماه سال ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعث عراق به تدریج برای صادرات کالا به این کشور و در مهرماه همان سال برای عزیمت زائران عتبات عالیات بازگشایی شدند.
مرز چذابه در حوزه سیاسی شهرستان دشت آزادگان در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز واقع شده و یکی از سه مرز رسمی تردد زائران اربعین حسینی است.
خوزستان با ۲ استان عراقی بصره و میسان مناسبات و تفاهم نامه‌ای تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

منبع: ایرنا