عصر خوزستان: دزفول-ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، زیباسازی و نورپردازی پل ساسانی دزفول یکی از قدیمی ترین پل‌های جهان اختصاص یافت. به گزارش ایرنا، عباس چراغ چشم شامگاه یکشنبه در همایش پل ساسانی در سالن اجتماعات ارشاد دزفول محبت و توجه […]

عصر خوزستان:

۵۰ میلیارد ریال برای فعالیت‌های پژوهشی و نورپردازی پل ساسانی دزفول اختصاص یافت

دزفول-ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، زیباسازی و نورپردازی پل ساسانی دزفول یکی از قدیمی ترین پل‌های جهان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، عباس چراغ چشم شامگاه یکشنبه در همایش پل ساسانی در سالن اجتماعات ارشاد دزفول محبت و توجه دوستداران میراث‌فرهنگی به پل قدیم را ستود و افزود: دفاع برای حفظ هویت و پیشینه شهرمان هنوز ادامه دارد زیرا دزفول زخم‌های عمیق و آسیل‌های درونی زیادی در حوزه میراث فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: این اعتبار برای انجام کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، زیباسازی و نورپردازی پل از طرف وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اختصاص یافته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد ریال توسط خیران دزفول برای این پل اهدا شده است، گفت: همه باید برای آبادی شهر دزفول دست به دست هم دهیم چراکه گذشتگان ما یکهزارو ۷۵۰ سال پیش این پل ارزشمند را بنا کردند و ما نیز باید از آن حفاظت کنیم.

وی افزود: پل ساسانی دزفول فقط از آهک، گل و ساروج نیست بلکه نماد عقلانیت، مقاومت، معماری، پیشرفت، زیبایی و عشق است.
چراغ چشم با بیان اینکه حال و روز پل ساسانی  خوب نیست، گفت: پل قدیم دزفول باید کالبدشکافی شود زیرا خطرات جدی آن را تهدید می‌کنند.
وی افزود: مدرن ترین پل های دنیا تاریخ مصرف دارند برای مثال نهایتا تا ۲۰۰ سال عمر می‌کنند اما پل ساسانی دزفول بنایی عشق مردم و چنین قدمت بی نظیری دارد حال آنکه ما هنوز این ذخیره و گنجینه را درست نشناخته‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول پل قدیم را نماد وحدت بین استان‌های جنوبی و شمالی در گذشته و حال دانست و گفت: برای کالبدشکافی و حفظ پل ساسانی دزفول از همه ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه ها استفاده می‌شود.

وی از مردم دزفول خواست مشاور میراث فرهنگی برای ارتقای پل ساسانی باشندو افزود: سه پیمانکار اکنون برای حفظ این گنجینه فعالیت می‌کنند.

چراغ چشم حضور پرشور مردم در این همایش را  نشانه عشق و علاقه مردم نسبت به پل ساسانی دانست و گفت: این حضور پرشور باعث می‌شود ما هم مسوولیت خود را به خوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به ایجاد انجمن خیرین میراث در دزفول افزود: از خردسالان تا پزشکان با عضویت در این انجمن پاسداران میراث فرهنگی دزفول شده‌اند و همین علاقه مردم باعث می‌شود به عنوان رئیس میراث فرهنگی دزفول برای گرفتن اعتبار از وزیر، استان و خیران تشویق شوم.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول بیان کرد: وجود ۲۰۰  هکتار بافت تاریخی در دزفول بزرگترین سرمایه و ذخیره است که مردم  باید با این بافت کهن  آشتی و آنها که تمکن مالی دارند برای حفظ پل، سازه ها، بافت و حوضچه‌های رنگرزی اقدام کنند. 

وی با اشاره به اینکه قنات های دزفول توسط دوستداران میراث فرهنگی احیا می شوند، افزود: رسانه ها و انجمن های مردم نهاد نیز باید برای امر  ورود کنند.
موزه پل و آجر دزفول به زودی راه اندازی می شود 
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: از یک ماه پیش کار مرمت موزه پل و آجر جنب پل قدیم آغاز شده است.

وی افزود: بیش از ۵۰۰ نوع آجر در دزفول داریم که با تلاش های صورت گرفته مقرر شده 
کوره آجرپزی دزفول را برای نیاز بافت قدیم در دزفول راه اندازی کنیم تا در این خصوص نیازمند شهرهای دیگر نباشیم.

به گزارش ایرنا، شعرخوانی و شاهنامه خوانی از دیگر برنامه های این همایش بود .

حضور پرشور دوستداران میراث فرهنگی در این همایش باعث پرشدن سالن شد و تعدادی از علاقه مندان به علت کمبود ظرفیت سالن موفق به حضور در همایش نشدند .

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که ۲ منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که بر روی رودخانه دز بنا شده‌ است.

این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد؛ برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد.

در زمان قاجار تعمیراتی بر روی این پل صورت گرفت و قسمت‌های بتنی پل باستانی دزفول نیز در دوره پهلوی به آن افزوده شد.
این پل دارای ۱۴ دهانه است، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند.

منبع: ایرنا