شهردار: فضای سبز اهواز از اصالت خود فاصله گرفته است
شهردار: فضای سبز اهواز از اصالت خود فاصله گرفته است

شهردار اهواز با اشاره به وضعیت فضای سبز شهر، گفت: وضعیت نامطلوبی که احیاناً در نقاطی از شهر مشاهده می‌شود به نظارت و مدیریت مسئولان برمی‌گردد.

رضا امینی در جشن هفته درختکاری که امروز (۱۸ اسفندماه) برگزار شد، اظهار کرد: از همه شهروندان خواهش می‌کنم موضوع درختکاری و افزایش سرانه فضای سبز را متعلق به خود بدانند و در منازل مسکونی و اماکنی که امکان کشت درختان وجود دارد، در این زمینه کمک کنند. اگر سالانه هر شهروند یک اصله نهال بکارد و در نگهداری از آن مداومت کند، وضعیت اقلیمی اهواز از شرایط فعلی بهتر خواهد شد.

وی افزود: ابتدا تصور می‌کردم شرایط آب و هوا مانع از زیبایی فضای سبز در اهواز می‌شود اما نقاطی در اهواز مشاهده شد که این فرضیه را رد می‌کند و به نظر می‌رسد همه وضعیت نامطلوبی که احیاناً در نقاطی از شهر مشاهده می‌شود به نظارت و مدیریت ما برمی‌گردد.

شهردار اهواز گفت: ضروری است ارکان برنامه‌ریزی و مدیریت در نحوه مداومت، نگهداری و مراقبت از فضای سبز بازنگری جدی کنند تا اهواز با زیبایی‌های در خور شأن و ارتقای زیست‌پذیری برای شهروندان، بستری برای افزایش کیفیت زندگی و رضایت‌مندی مردم باشد.

وی با بیان اینکه باید جای “نخل” در اهواز بیشتر باز شود، افزود: فضای سبز شهر اهواز قدری از اصالت خود فاصله گرفته است؛ درخت نخل یکی از مظاهر زیبا و مصداق‌های طبیعی سرزمین خوزستان است اما جای نخل در اهواز خالی است. اگرچه شهرداران گذشته اقدامات خوبی در خصوص کاشت درختان نخل در معابر و خیابان‌های شهر داشته‌اند اما این رویه باید از نظر کمی و کیفی تقویت شود و از مواهب خدادادی این گونه اصیل و طبیعی بیشتر استفاده کنیم.

امینی بیان کرد: هارمونی و نظمی که در کاشت درختان و گیاهان فصلی در اهواز پیش‌بینی می‌شود نیاز به بازنگری دارد. نظم درختکاری و فضای سبز نیز باید حامل پیام‌های ویژه‌ای برای شهروندان باشد.

وی با بیان اینکه گونه‌های اصیل گیاهی باید به فضای سبز شهر اهواز برگردند، تصریح کرد: اگرچه گونه‌های خوشبو و خوش‌منظر با کارکرد مناسب اکولوژیک وجود دارد اما باید گونه‌های اصیل و بومی اهواز در شهر، بیشتر شوند که در برنامه‌های آتی این موضوع را در فضای سبز اهواز خواهیم داشت تا جهت مبارزه با عوارض زیست محیطی که به دست خودمان ایجاد شده موفق باشیم و اقلیم و هوای اهواز را برای سلامت شهروندان آماده کنیم.

شهردار اهواز افزود: به میزانی که هر کدام از ما در تولید آلودگی نقش داریم باید در رفتار بازنگری شود. استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی که زیرساخت‌های مناسبی برای آینده آن پیش‌بینی شده نیز می‌تواند به کاهش سفرهای تک‌ خودرویی کمک کند.