تدابیری که در خشکسالی باید انجام داد و ما انجام ندادیم؟
تدابیری که در خشکسالی باید انجام داد و ما انجام ندادیم؟

مدیریت بحران به عنوان اصلی ترین سازمان متصدی مدیریت خشکسالی تا کنون هیچ اقدام موثر انجام نداده است می بایست ظرفیت‌های نهادی باید با ارتقای آگاهی عمومی و تقویت ظرفیت‌های جوامع محلی و نهادها به‌ ویژه در سطح استان تقویت شود.

عصر خوزستان – جواد الهایی سحر :

خشکسالی به طور کلی به عنوان دوره ای از بارندگی کمتر از حد متوسط ​​در یک منطقه معین تعریف می شود که منجر به کمبود طولانی مدت در تامین آب می شود. خشکسالی می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد و تأثیر قابل‌توجهی بر محیط‌زیست، اکوسیستم و کشاورزی و حتی اقتصاد و امنیت منطقه آسیب‌دیده داشته باشد.

– خشکسالی در ساختار جهانی به پنج مرحله طبقه بندی می شود :

نرمال (شرایط نرمال تا کمی خشک)
توصیه ای (شرایط خشک غیرعادی)
ساعت (شرایط بیش از حد خشک)
هشدار (شرایط خشکی شدید)
اورژانس (شرایط اضطراری)

 

– آگاهی نسبت به خشکسالی در خوزستان محدود است و مدیریت بحران به عنوان اصلی ترین سازمان متصدی مدیریت خشکسالی تا کنون هیچ اقدام موثر انجام نداده است می بایست ظرفیت‌های نهادی باید با ارتقای آگاهی عمومی و تقویت ظرفیت‌های جوامع محلی و نهادها به‌ویژه در سطح استان تقویت شود.

به صرف انتشار بخشنامه منع کشت نباید اکتفا کرد و کارهای مدیریت خشکسالی را در استان با تکیه بر جوامع علمی ، بعد از پایش و ارزیابی خشکسالی در منطقه اجرا کرد

– همچنین مدیریت بحران به منظور جلوگیری از ضررهای خشکسالی به کشاورزان و دامداران با کمک جهاد کشاورزی ابتدا بیمه محصولات زراعی و دامداری در استان ساماندهی و جهت پایداری کشاورزی ، تغییر به سمت محصولات مقاوم به خشکی با تاکید بر محصولات راهبردی را انجام دهد

راهکارها :

– تشکیل ستاد خشکسالی در استانداری زیر نظر مرکز ملی کاهش خشکسالی تا به مردم کمک کند برای خشکسالی برنامه ریزی کنند.این بخش، در مورد کارهایی که می‌توانیم برای آماده شدن برای خشکسالی در جوامع و محیط‌ مان از قبل انجام دهیم، یاد خواهیم گرفت. این موارد شامل تهیه برنامه های خشکسالی، صرفه جویی در آب، ساختن حوضچه های آب برای دام سنگین .

– در صورت اجرای منع کشت در منطقه ،تعریف معیشت جایگزین متناسب با هر منطقه

– اجرای توامان مدیریت کشاورزی و مدیریت آب در منطقه با استفاده برخی از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای (با هدایت مستقیم آب به ریشه‌های گیاه، آب کمتری مصرف می‌کنند.)
باز یافت اب و استفاده از آب خاکستری” (آب فاضلابی که تصفیه و تمیز می شود) ساخت آب شیرین کن در کنار دریا

– اجرای طرح‌های بازآفرینی گسترش گردشگری فرهنگی و بازاریابی برای رونق گردشگری در بافت‌های تاریخی استان