هفت پروژه نفتی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آماده بهره‌برداری شد
هفت پروژه نفتی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آماده بهره‌برداری شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور و هیات دولت به خوزستان در روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ماه جاری، هفت پروژه زیربنایی و نفتی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آماده بهره برداری شد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایرنا، علیرضا دانشی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مهمترین طرحی که در سفر رئیس جمهوری و وزیر نفت در خوزستان به بهره برداری می رسد NGL۳۲۰۰ است که با افتتاح آن گازهای همراه منطقه غرب کارون جمع آوری خواهد کرد و برای خوراک پتروشیمی‌ها، تزریق گاز به مخازن، پالایشگاه بیدبلند بهبهان و همچنین تزریق به شبکه سراسری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: با بهره برداری از این پروژه ۱۰ میلیون متر مکعب از گازهای همراه(مشعل) جمع آوری می شود که این خود نقش مهمی در پیشگیری از آلودگی هوا و ایجاد ارزش افزوده برای صنعت نفت خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: هم اکنون ۱۴ NGL در محدوده شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پنج استان خوزستان، بوشهر

، فارس، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد با توان جمع‌آوری و فراورش ۱۸۵میلیون متر مکعب گاز و میعانات گازی فعال هستند.

دانشی افزود: هم اکنون حدود ۸۰درصد گازهای همراه نفت (مشعل) جمع‌آوری شده و تنها ۲۰درصد باقی مانده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این گازهای همراه در مراحل زمانی مشخص جمع‌آوری می‌شوند.

وی بیان کرد: جمع آوری ۲۰درصد باقی مانده گازهای همراه، توسط گاز بیدبلند ۲ و هلدینگ خلیج فارس در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اضافه کرد: در دولت سیزدهم پیشرفت پروژه جمع آوری گازهای همراه به ۴۵درصد رسیده است.

دانشی گفت: بهره برداری از طرح گازی پیش تراکمNGL۹۰۰ و NGL۱۰۰۰ با صرف اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیون دلار و همچنین ۲ هزار و ۲۰۰میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی است که در سفر رئیس جمهور به خوزستان انجام می‌شود.

دانشی با بیان اینکه این ۲ طرح حدود ۱۱ سال تعطیل بودند ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم ، پیشرفت کار این طرح‌ها سرعت گرفت افزود: کارکرد پیش تراکم NGL۹۰۰ و NGL۱۰۰۰ تبدیل گاز کم فشار به پرفشار است که سپس به واحد NGL۳۲۰۰ تحویل خواهد داد.

وی گفت: با بهره برداری از این ۲ طرح گازی ۶۰۰ میلیون فوت مکعب به ظرفیت فرآورش گاز در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزوده می شود ضمن آنکه روزانه ۱۲هزار بشکه میعانات گازی برای خوراک پتروشیمی ها تولید خواهد کرد.

به گفته دانشی علاوه بر این نیز به میزان ۶۰۰میلیون فوت مکعب گاز خشک در اختیار پالایشگاه بیدبلند ۲ قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی پست ۴۰۰کیلوولت ایثار امیدیه ۲ و اتصال برق خوزستان با استان بوشهر

پست برق ۴۰۰ کیلوولت ایثار امیدیه ۲ و متعاقب آن اتصال شبکه برق خوزستان با استان بوشهر از دیگر طرح های تکمیل شده شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که در جریان سفر رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

دانشی در توضیح این طرح گفت: هدف از ساخت این پست برق ، تامین و تثبیت برق رسانی به واحدها و تاسیسات نفتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری است.

وی گفت: برای بزرگترین ترانسفورماتور ۲۶۰ تُنی ساخت داخل ۵.۲ میلیون یورو هزینه شده است.

بهره برداری از مجموعه تفکیک‌گر نفت

دانشی بهره‌برداری از مجموعه تفکیک‌گر نفت در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را یکی از طرح‌های آماده افتتاح عنوان کرد و گفت: برای راه‌اندازی این مجموعه با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های داخلی ، سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افتتاح بازوهای بارگیر میعانات گازی ژوراسیک مسجدسلیمان را از دیگر طرح های آماده بهره برداری بیان کرد و افزود: تا پیش از این بارگیری میعانات گازی در شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به صورت سنتی انجام می شد ولی هم اکنون بارگیری میعانات گازی، هوشمند و بدون خطرپذیری صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: در سال جاری ده‌ها طرح نفتی و زیربنایی در مجموعه پنج شرکت تابعه به بهره برداری می رسد.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به صنعت نفت

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدی نفت ایران همچنین با اشاره به نگاه ویژه دولت به صنعت نفت گفت: در ابتدای شکل گیری دولت سیزدهم مشکلات و چالش های زیادی پیش رو این صنعت بود، دستورالعمل هایی که مبتنی بر نظر کارشناسی نبود، نگاه به داخل به صورت عمیق شکل نگرفته بود و عدم رسیدگی به تاسیسات نفت و فرسودگی و خطوط لوله و بدهی سنگین شرکت و وضعیت ذخایر کالایی بخشی از این مشکلات و چالش‌ها بود.

دانشی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱ همه بدهی‌های سال های گذشته این شرکت در زمینه های مختلف نظام پیمانکاری و مالیاتی و حق آلایندگی به صفر نزدیک شد ضمن آنکه ۶۰هزار میلیارد ریال حق آلایندگی به محدوده عملیاتی شرکت در پنج استان مربوط به سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به صورت یکجا پرداخت شد.