حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر نتیجه هم‌افزایی نیروهای مسلح و ملت غیور ایران بود
حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر نتیجه هم‌افزایی نیروهای مسلح و ملت غیور ایران بود

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی پس از ۵۷۸ روز اشغال مهم‌ترین هدف اجرای عملیات بیت‌المقدس در طول جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایسنا، امام خمینی (رحمه‌الله علیه) در سوم خرداد ۱۳۶۱ به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کردند که در اولین بخش این بیانیه آمده است:  «با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.»

از آن پس از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده‌ است.

به همین مناسبت به سراغ رزمنده و جانبازی رفتیم که تاریخ زنده و گویای دفاع مقدس در زمانه ما است. نامش مکی یازع است و ساکن محله کُفیشه آبادان. دبیر فعالیت‌های دینی و هنری و نامزد چهره سال هنر انقلاب اسلامی است.

او و عموزادگانش در آبادان یک دسته نظامی ۲۰ و چند نفره داشته‌اند که خط ۱۱ یکی از جبهه‌های آبادان به آنان سپرده می‌شود. به دلیل اینکه حجم عظیمی از خاطرات او در محله کُفیشه آبادان اتفاق افتاده‌ کتابی با نام «بچه‌های کُفیشه» شامل خاطرات شفاهی او در هشت سال دفاع مقدس به کوشش سید قاسم یاحسینی منتشر شده است.

مکی یازع از جمله افرادی بود که در روزهای تاریخ‌ساز آزادسازی خرمشهر در صحنه‌های دفاع مقدس برای میهن و عزت و سربلندی اسلام از جان خود گذشت و در این راه به درجه رفیع جانبازی و شیمیایی از ناحیه ریه نایل شد.

یازع در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه ما باید تلاش کنیم که ادامه‌دهندگان راه شهدا باشیم افزود: نباید ارزش‌ها و آرمان‌های آنان را زمین بگذاریم زیرا امروز ما در جایگاه خدمت هستیم و باید از شهدا درس ایثارگری بگیریم و خدمتگزار مردم باشیم.

او متذکر شد: باید توجه داشته باشیم که راه شهدا برای ما حجت است و مواظب باشیم در دنیا در مسیر آنها حرکت کنیم و عکس شهدا عمل نکنیم.

وی تاکید کرد: شهدا و ایثارگران الگویی ماندگار برای جوانان ما هستند و باید این الگوها را هر چه بهتر و بیشتر از طریق رسانه‌ها به نسل جوان معرفی کنیم.

یازع ادامه داد: افتخارات دوران دفاع مقدس باید نسل‌به‌نسل به جوانان انتقال یابد تا بدانند آزادسازی خرمشهر با چه رشادت، جوانمردی و ایستادگی‌هایی محقق شده است.

او خاطرنشان کرد: حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر نتیجه همدلی و هم‌افزایی نیروهای مسلح و حضور ملت غیور ایران در حراست از میهن اسلامی بود.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت‌المقدس در دوران جنگ تحمیلی بود توضیح داد: به خوبی به یاد دارم که گرچه آن زمان بنده، برادرم و دوستانمان در سن نوجوانی و جوانی قرار داشتیم؛ بی‌پروا و با شور و حال خاصی همواره برای رفتن به جبهه آماده بودیم و این امر هم طبیعی بود زیرا کشور درگیر جنگ تحمیلی بود و دفاع از ناموس و میهن غیرت مردان این سرزمین را برانگیخته بود و ما نیز تمام تلاش خود را کردیم و بسیاری از رزمندگان حاضر در عملیات‌های مختلف از جمله برادر و دوستان بنده به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و تاکنون نیز به حال آن زمان غبطه می‌خورم.

وی با اشاره به اینکه عملیات بیت‌المقدس در چهار مرحله انجام شد بیان کرد: در سه مرحله اول موفق نبود تا اینکه در مرحله چهارم همه نیروها اعم از ارتشی و سپاهی و بسیجی با هماهنگی و اتحاد تلاش کردند و با عنایت خداوند خرمشهر آزاد شد.

یازع افزود: در طول خدمتم سعی کردم در جایگاه و مسوولیتی که داشتم با همان روحیه بسیجی و رزمندگان دفاع مقدس در خدمت مردم باشم و امیدوارم این فعالیت‌ها مورد رضایت خدای متعال باشد تا شرمنده شهدا نباشیم.