افزایش کیفیت محصولات با رفع انحصار از مواد اولیه و تجهیزات مهندسی در پتروشیمی غدیر
افزایش کیفیت محصولات با رفع انحصار از مواد اولیه و تجهیزات مهندسی در پتروشیمی غدیر

پتروشیمی غدیر یکی از پتروشیمی‌های منطقه اقتصادی ماهشهر واقع در خوزستان است؛ این شرکت توانسته رکورد تولید را در سال ۱۴۰۱ به نام خود ثبت کند.

به گزارش عصر خوزستان و به نقل از خوزپلاس شکسته شدن رکوردهای تاریخی تولید پتروشیمی غدیر در سال ۱۴۰۱ دلایلی از جمله اجرای بزرگترین تعمیرات اساسی جامع و رفع گلوگاه‌های تولید و خرید تجهیزات حساس دارد.

 

اعمال تغییرات فرایندی در برج‌های گاز زدایی که باعث کاهش میزان تولید محصول PVC off و به تبع آن افزایش مقدار تولید PVC ON همچنین افزایش درصد ضریب تبدیل VCM به PVC در رآکتورهای واحد polymerization که باعث افزایش میزان شارژ VCM ورودی به رآکتور و به تبع آن افزایش مقدار تولید pvc و کاهش هزینه‌های بهای تمام شده تولید شد، از جمله کارهای انجام شده در این شرکت است.

 

گفتنی است اختلاف دو نوع کاتالیز با برند متفاوت در راکتور OXY واحد VCM برای اولین بار در پتروشیمی غدیر و افزایش Load واحد تا ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی انجام شده است.

 

تلاش برای ارتقاء نیروی انسانی

 

این شرکت در زمینه نیروی انسانی اقداماتی از جمله تغییر نگرش در حوزه منابع انسانی و تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی با توجه به افزایش سن کارخانه، تبدیل وضعیت کارکنان سمت‌های کلیدی از پیمانکاری به قرارداد مستقیم، اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل و تولید محور کردن کارانه انجام داده است.

 

از جمله اقدامات تاثیرگذار دیگر این شرکت در سال ۱۴۰۱ می‌توان به رفع انحصار تجهیزات استراتژیک (خرید و ساخت) کمپرسور، درایر و مواد شیمیایی و نیز دستیابی به تکنولوژی تولید گرید پزشکی همچنین طراحی و اجرای سیستم جامع نظارت تصویری (CCTV) اشاره کرد.

 

راه‌اندازی واحد تصفیه پساب PVC که از ابتدای راه‌اندازی کارخانه در سرویس نبوده است، تامین و به روز آوری مواد شیمیایی، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان جهت بازیافت EDC از پسماند، ساخت پایلوت راکتور اکسی کلریناسیون با دانشگاه امیرکبیر و نیز بررسی کاهش COD پساب با شرکت دانش بنیان در زمره اقدامات این شرکت قرار می‌گیرد.

 

پتروشیمی غدیر و صرفه‌جویی اقتصادی

 

پتروشیمی غدیر اقداماتی نیز در زمینه صرفه‌جویی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ انجام داده که می‌توان به خرید پمپ‌های Teikoku با صرفه اقتصادی حدود ۲۰ میلیارد تومان، ساخت تیوب‌های مبدل‌های مجتمع با صرفه اقتصادی حدود ۱۵ میلیارد تومان و نیز ساخت‌ Rupture Diskها با صرفه اقتصادی حدود ۶ میلیارد تومان اشاره داشت.

 

از دیگر اقدامات این شرکت ساخت ترموالمنت ایرهای واحد pvc با صفحه اقتصادی حدود ۳ میلیارد تومان، تعویض ماده شیمیایی Short Stop د pvc با ماده جایگزین با صرفه اقتصادی حدود ۵ میلیارد تومان، تامین ماده PVA از تولید کننده اصلی، خرید بلور Arzen آلمان با CM-6Hصرفه اقتصادی حدود ۳ میلیارد تومان و نیز خرید الکترو پمپ GA-18005با صرفه اقتصادی حدود ۳ میلیارد تومان بوده است.

 

احداث واحد کلر آلکالی

 

احداث واحد کلر آلکالی یکی از اتفاق‌های مثبت این شرکت است که هدف طرح، تکمیل پتروشیمی غدیر و تبدیل آن به بزرگترین زنجیره تولید نمک تا pvc است.

 

در این راستا اقداماتی انجام شده، از جمله تخصیص زمین اجرای پروژه، اخذ موافقت اصولی از وزارت نفت، کلنگ زنی پروژه توسط بالاترین مقام وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، انتخاب و عقد قرارداد با مشاور طرح، تعیین تکلیف قرارداد مهندسی تامین ساخت و راه‌اندازی پروژه، تخریب ساختمان‌ها آواربرداری و تصحیح زمین اجرای پروژه و نیز تخصیص زمین واحد استحصال نمک در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر.

 

خرید واحد VCM

 

طرح دیگری که این پتروشیمی در نظر دارد؛ خرید واحد VCM است که با هدف افزایش تولید VCMجهت تامین خوراک پتروشیمی آبادان و هگمتانه انجام می‌شود.

 

اهم اقدامات صورت گرفته در اجرای این پروژه تهیه طرح توجیه فنی و اقتصادی اخذ مجوزهای لازم از هیئت مدیره هلدینگ و شستا، اخذ مجوزهای لازم جهت تخصیص ارز، اخذ مجوزهای لازم جهت دریافت تسهیلات، بازدید تیم کارشناسی و نیز بازدید تیم ارزیابی کانون کارشناسان رسمی دادگستری است.