یکصد میلیارد ریال برای لایروبی نهرهای شهرستان آبادان اختصاص یافت
یکصد میلیارد ریال برای لایروبی نهرهای شهرستان آبادان اختصاص یافت

نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: یکصد میلیارد ریال برای لایروبی نهرهای این شهرستان از سوی بنیاد علوی اختصاص یافته است.

به گزارش عصر خوزستان و به نقل از ایرنا محمد مولوی روز سه شنبه در دیدار با رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در محل این سازمان در اهواز بیان کرد: لایروبی انهار با همکاری سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود که می‌تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهبود شرایط تولید خرما از نخیلات اثر گذار باشد.

 

وی گفت: احیای نخیلات دهستان نوآباد (این دهستان در بخش اروندکنار آبادان قرار دارد) نیز در دستور کار است؛ تا پیش از جنگ تحمیلی این دهستان یکی از مناطق اصلی استان در تولید خرما بوده است.

 

مولوی افزود: خساراتی که از جنگ تحمیلی باقی ماند و دیگر عوامل باعث شد تا این شهرستان در تولید خرما دچار مشکلات زیادی شود لذا با پیگیری‌های انجام شده ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای احیای نخیلات این دهستان در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به لزوم راه اندازی سایت دامپروری شهرستان آبادان ادامه داد: نخستین سایت دامپروری خوزستان که سال‌ها تکمیل و راه اندازی آن رها شده بود با داشتن ۴۷ واحد با تامین زیرساخت‌های لازم می‌تواند در کمترین زمان وارد چرخه تولید شود.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز این سایت، تامین آب است که مقرر شده با ایجاد ایستگاه پمپاژ در سایت بهمنشیر، آب مورد نیاز آن تامین شود.

 

وی ادامه داد: راه اندازی این سایت می‌تواند در ایجاد اشتغال منطقه و تامین امنیت غذایی استان اثرگذار باشد، همچنین این سایت به ۲ بندر اروندکنار و چوئبده دسترسی دارد و می‌تواند در صادرات دام موثر باشد.

 

مولوی بیان کرد: برنامه ریزی‌های لازم برای برگزاری همایش ملی خرما در شهرستان آبادان انجام شده تا در مهره ماه امسال شاهد برگزاری این همایش باشیم.

 

وی افزود: برگزاری این همایش در تقویت زیرساخت برای افزایش تولید خرما در استان اثر گذار است.

 

نماینده مردم آبادان با اشاره به اینکه مرکز تحقیقاتی تولید خرمای خضر در این شهرستان در حال تکمیل است، گفت: مرکز تحقیقاتی میوه‌های گرمسیری این شهرستان توسط بخش خصوصی راه اندازی شده که کارهای مطالعاتی و پژوهشی را دراین حوزه انجام می‌دهد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: شهرستان آبادان با داشتن ظرفیت بسیار خوب در بخش آب و کشاورزی می‌تواند به یک قطب کشاورزی در استان و کشور تبدیل شود.

 

رحمت اله پریچهر افزود: لایروبی انهار، ایجاد ایستگاه تحقیقاتی میوه‌های گرمسیری، کشت گندم بعد از سال‌ها در این شهرستان و کشت میوه‌های گرمسیری به صورت پایلوت در این شهرستان گام‌هایی هستند که برای رونق کشاورزی در این شهرستان برداشته شده‌اند.

 

وی ادامه داد: تلاش داریم تا با همکاری شرکت نفت نخیلات این شهرستان احیا و شرایط برای مهاجرت معکوس کشاورزان به این شهرستان فراهم شود.

 

پریچهر با بیان اینکه موظف به رونق اقتصادی در شهرستان آبادان هستیم، گفت: مجتمع دامپروری شهرستان آبادان از دیگر ظرفیت‌های مهم اقتصادی این شهرستان است که با راه اندازی این سایت می‌توان کمک شایانی به تامین گوشت قرمز استان کرد.

 

خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

 

سالانه ۱۸ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شود.

 

آبادان، ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۲ میلیون نفر نخل خرما دارد.