طرح دستیار فناور ایجاد اشتغال پایدار در کسب و کارها را به دنبال دارد
طرح دستیار فناور ایجاد اشتغال پایدار در کسب و کارها را به دنبال دارد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح دستیار فناور، دستاوردهای مطلوبی را به دنبال داشته که ایجاد مهارت و اشتغال پایدار از جمله اهداف این طرح مهم محسوب می‌شود.

به گزارش عصر خوزستان و به نقل از ایرنا دکتر امید رضایی فر یکشنبه در حاشیه برگزاری نشست با روسای دانشگاه‌های خوزستان در محل پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد: دوره دوم طرح دستیار فناور با امتیازها و شرایط جدیدی فراخوان داده شد که تا آخر هفته جاری تمدید شده است.

 

وی افزود: دانشجویان از مقطع کاردانی تا دکترا می‌توانند با درخواست واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، دوره کارآموزی ۶ ماه را در این مراکز طی کرده و مورد حمایت مالی قرار گیرند.

 

رضایی فر با اشاره به دستاوردهای مطلوب دوره قبل طرح دستیار فناور با حضور ۲ هزار و ۲۰۰ نفر و اشتغال پایدار ۵۰۰ نفر ابراز امیدواری کرد: برگزاری دوره جدید زمینه مطلوبی را برای ارتقای بیشتر حوزه مهارت و اشتغال دانش بنیانی فراهم می کند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اولویت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: قرار است در مجموعه فناوری به سیاست واحد در اجزای مختلف این زیست بوم برسیم که ارتباط دانشگاه‌ها و صنعت را از طریق پارک‍‌های علم و فناوری تقویت خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های مناسب این حوزه، توان حمایت‌های مالی در حد ظرفیت های قانونی و آیین نامه‌ای وزارتخانه‌ها و میزان نیازمندی، امکان ارتباط و اتصال مناسب وجود دارد و همچنین ماموریت محور کردن فضاهای حوزه فناوری نیز از موضوعات اساسی به شمار می‌رود.

رضایی در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور ابراز امیدواری کرد: این شرکت‌ها با هماهنگی پارک‌های علم و فناوری می توانند ظرفیت‌های مضاعفی را از حوزه‌های تسهیلاتی دریافت کنند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: در استان‌ها ظرفیت میزبانی و سرویس‌دهی مناسب به شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد به گونه ای که حدود یک چهارم از شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.

 

وی در ادامه در خصوص پردیس‌های علم و فناوری اضافه کرد: این واحدها به سمت مشترک بودن با رقابت صحیح حرکت کنند به گونه‌ای که محدودیت در مالکیت، مدیریت و برندسازی نداشته باشند.

 

رضایی به طرح ملی ترویج کارآفرینی اشاره کرد و گفت: این طرح جدید در مرحله ثبت نام قرار دارد و دانشگاهیان می توانند با ۱۰ میلیون ریال، دوره‌های کارآفرینی را طی کرده و به متخصص یا کارآفرین تبدیل شوند.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان به دانشگاهیان تاکید کرد قبل از ارائه مقاله و دفاع از پایان‌نامه بر روی ثبت مالکیت فکری آن موضوع تمرکز کنند.

 

در این نشست نمایندگان دانشگاه‌های خوزستان پیشنهادات و چالش های مختلفی را مطرح کردند که راه‌اندازی ستادی برای هماهنگی بیشتر دانشگاه‌ها،پارک علم و فناوری و تشکیل پردیس علم و فناوری دریا از جمله این موضوعات بود.