پروژه احیاء و بازسازی سیستم تهویه نیروگاه اول شهید عباسپور با موفقیت انجام شد
پروژه احیاء و بازسازی سیستم تهویه نیروگاه اول شهید عباسپور با موفقیت انجام شد

مدیر پروژه بهینه سازی سد شهید عباسپور در شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق آبی خوزستان از احیاء و بازسازی سیستم تهویه نیروگاه اول شهید عباسپور خبر داد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان؛ علی رحیمی گفت: با توجه به افزایش دمای منطقه، و مستعمل شدن تجهیزات تهویه نیروگاه، با عنایت به اینکه کارکرد سیستم ایرواشرهای نیروگاه اول سد شهید عباسپور براساس رطوبت زنی و سرمایش تبخیری بوده، لذا رطوبت ایجاد شده توسط این سیستم بسیار بالا و غیرقابل کنترل بوده که این امر باعث افزایش فرسودگی تجهیزات مکانیکی ، الکتریکی و کارت های الکترونیکی حساس می شود.

وی افزود: با بررسی های انجام شده توسط کارفرما ( سازمان آب و برق خوزستان) و صدور دستورات مقتضی به شرکت تعمیرات نیروگاه های برقابی خوزستان، ضرورت حذف رطوبت حاصله و اعمال استانداردهای روز سیستم های تهویه در قالب استفاده ترکیبی از هواساز و چیلر، جهت افزایش راندمان برودتی و افزایش عمر تجهیزات گرانقیمت و مهم نیروگاهی، توسط شرکت تعمیرات نیروگاه های برق آبی خوزستان با همکاری شرکت تولید و بهره برداری سد شهید عباسپوردر دستور کار قرار گرفت.

مدیر پروژه بهینه سازی سد شهید عباسپور در شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق آبی خوزستان تصریح کرد: مطابق با محاسبات انجام گرفته، جهت پایین دست نیروگاه یک دستگاه هواساز با کویل پیش سرمایی مدار باز و ظرفیت cfm60000 بعلاوه یک دستگاه چیلر تراکمی با کویل مدار بسته به ظرفیت ۱۲۰ تن تبرید به همراه خط لوله آب جهت تغدیه هواساز و چیلرمربوطه از پایاب تا محل تجهیزات مذکور طراحی ، ساخت، نصب و راه اندازی گردید. همچنین جهت بالا دست طبقات این نیروگاه یک دستگاه هواساز با کویل سرمایی مدار باز و ظرفیت cfm 48000 توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است که در قالب فاز دوم و در اسرع وقت نصب و راه اندازی خواهد شد.

گفتنی است پس از نصب دستگاه های جدید سالن های اصلی نیروگاه (طبقات ماشین هال، ژنراتور، طبقه یک و طبقه توربین) با استفاده از سیستم پیش سرمایشی هواسازهای جدید، دمای هوای ورودی از ۴۵ درجه به حدود ۳۴ درجه سانتیگراد کاهش پیدا میکند. برای بهبود شرایط کیفی فضاهای تحت پوشش در محدوده قابل قبول (معیار زیر ۳۰ درجه سانتیگراد)، یک دستگاه چیلر آب خنک با برودت کافی نیز به مدار اضافه گردید، این امر باعث کاهش دمای خروجی هواساز تا ۱۷ درجه سانتیگراد خواهد شد.