هفت‌تپه؛ آبادانی، امید، زندگی/مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه: تولید شکر افزایشی ۲۰۰ درصدی خواهد داشت
هفت‌تپه؛ آبادانی، امید، زندگی/مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه: تولید شکر افزایشی ۲۰۰ درصدی خواهد داشت

آبادانی، امید، زندگی» ارمغان همدلی و اتّحادی است که هم‌اکنون در شهریورماه ۱۴۰۲، دو سال پس از واگذاری این واحد نیشکری به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به چشم می‌خورد؛ در طول این روزها، تحوّلات مهمی در این واحد نیشکری رخ داده و هم در ساختار سازمانی و هم در فرآیندهای تولید شکر و بهبود کیفیت محصولات غیرنیشکری، اتفاقات مثبتی ایجاد شده که لبخند امید را بر چهره کارگران نشانده است.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ، این تاریخ، نقطه عطفی در تحوّلات کارگری ایران است: ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰. روزی که نماد پیوند دوباره دولت و ملّت شد و کارگران نیشکر هفت‌تپه یکصدا فریاد زدند: «دیگر به گذشته بازنمی‌گردیم».

«آبادانی، امید، زندگی» ارمغان همدلی و اتّحادی است که هم‌اکنون در شهریورماه ۱۴۰۲، دو سال پس از واگذاری این واحد نیشکری به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به چشم می‌خورد؛ در طول این روزها، تحوّلات مهمی در این واحد نیشکری رخ داده و هم در ساختار سازمانی و هم در فرآیندهای تولید شکر و بهبود کیفیت محصولات غیرنیشکری، اتفاقات مثبتی ایجاد شده که لبخند امید را بر چهره کارگران نشانده است.

رضایت ایجاده شده به‌گونه‌ای است که کارگران هفت‌تپه، در اردیبهشت ماه امسال، همزمان با دور دوم سفرهای ریاست‌جمهوری به خوزستان، در قدردانی از حمایت‌های دولت سیزدهم، با «یزله» و استقبالی کم‌نظیر از ابراهیم رییسی، نشان دادند که قدردان دولتی هستند که به وعده‌هایش عمل می‌کند؛ دولتی که با تصمیم کارشناسی، هفت‌تپه را به اهلش واگذار کرد و با پشتیبانی تمام‌عیار، آبادانی، امید و زندگی را به قدیمی‌ترین واحد نیشکری ایران بازگرداند.

شکوفایی هفت‌تپه نتیجه خودباوری و همدلی

در این استقبال، آیت‌الله رئیسی، نیشکر هفت‌تپه را دستاوردی مهم در استان خوزستان خواند که با همّت مدیران و کارگرانش، از رکود خارج شده و به سمت شکوفایی رهسپار است.

در این زمینه، مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در گفت‌و‌گو با روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر، خروج از رکود را نتیجه «خودباوری و همدلی» کارگرانی برشمرد که با تلاش‌های جهادی، زمینه را برای «رشد تولید» مهیّا کردند.

علیرضا دورباشی‌زاده با اشاره به اینکه امسال رشد تولید محقق می‌شود، از پیش‌بینی برداشت بیش از ۸۰۰ هزار تُن نیشکر در سال زراعی جاری خبر داد و گفت، تلاش‌مان بر این است که از این میزان، به رکورد تولید ۸۰ هزار تن شکر دست یابیم که افزایشی بیش از ۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

نوآوری و خلاقیّت در هفت‌تپه

پاین روزها نوآوری و خلاقیّت، چاشنی کار و تلاش کارگران نیشکری شده و برای پبهبود فرآیند تولید، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدیدی ساخته شده است. دورباشی‌زاده با اشاره به طراحی این دستگاه‌ها بیان کرد، تاکنون دستگا‌ه‌ «فاروئر» دو ردیفه به منظور کشت، «کاور» تک ردیفه برای برداشت، دستگاه مرزبند، دیسک سنگین، دیسک سبک و… ساخته شده که افزایش بهره‌وری را در پی خواهد داشت.

در کنار تولید شکر، محصولات غیرنیشکری هفت‌تپه نیز این روزها روند مطلوبی را طی ‌می‌کنند؛ روندی که در مدیریت بخش خصوصی متوقف شده بود. کشت جدید مرکبات در مساحت ۲۰ هکتار، راه‌اندازی حوضچه‌های پرورش ماهی، راه‌اندازی گلخانه‌ها ،تاکستان، سالن پرورش قارچ، بلدرچین و دامداری ۶۷۷ رأسی از جمله این طرح‌هاست که مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه به آن اشاره کرد.

به گفته او، در عین حال، برداشت انگور نیز در تاکستان این شرکت به ۳۰ تُن رسیده و برای افزایش بهره‌وری، با همکاری مراکز تحقیقاتی کشور ارقام مرغوب جایگزین ارقام نامرغوب شده است.

افزایش ظرفیت تولید صنایع جانبی

مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های الکل طبی، خوراک دام، زغال و… خبر داد و گفت که تلاش بر این است که از ظرفیت صنایع جانبی برای شکوفایی بیشتر این واحد نیشکری استفاده شود.

دورباشی‌زاده در پایان با قدردانی از همّت و تلاش همه پرسنل و حمایت‌های مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر ، بیان کرد، با واگذاری قطعی مالکیّت هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و رفع مسائل حقوقی، امید است این شرکت به جایگاه ممتازی در بین کارخانه‌های تولید شکر در سطح کشور دست یابد.

بر اساس این گزارش، تا پیش از پیوستن هفت‌تپه با هفت طرح، این واحد نیشکری با ۵۰ درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کرد اما حالا هم حوزه کشاورزی و هم صنعت، به سمت تولید حداکثری در حرکت است و طبق پیش‌بینی‌ها تولید شکر به «ظرفیت اسمی» خواهد رسید.