تاکید بر صدور مجوز برای پرورش ماهی در قفس/ شهروندان خرمشهر و آبادان مجاز به ورود سه کالای همراه مسافر هستند
تاکید بر صدور مجوز برای پرورش ماهی در قفس/ شهروندان خرمشهر و آبادان مجاز به ورود سه کالای همراه مسافر هستند

استاندار خوزستان از مجوز ورود سه کالای همراه مسافر بدون پرداخت عوارض گمرکی توسط شهروندان خرمشهری و آبادانی خبر داد و گفت: در خصوص ساخت بندر بزرگ خلیج فارس نیز، انتظار می رود که در طراحی این پروژه از ایده های بین المللی استفاده شود.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، علی اکبر حسینی محراب روز شنبه در نشست ساماندهی سواحلی استان خوزستان که در محل استانداری برگزار شد بر تجارت کیفی با کشورهای دیگر تاکید کرد و افزود: ۴۰۰ هزار شهروند آبادان و خرمشهری باید از مزیت کالای همراه مسافر بهره‌مند شوند و خلاف این موضوع توسط هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به تسهیل در روند کالای همراه مسافر برای شهروندان آبادان و خرمشهر بیان کرد: هر شهروند می‌تواند با کارت ملی خود، سه کالا نظیر “کولر”، “یخچال” و “تلویزیون” به عنوان کالای همراه مسافر وارد کند.

استاندار خوزستان گفت: این حق مردم آن منطقه بوده و باید این اقدام هر چه سریعتر انجام شود.

وی به ایجاد جایگاه سوخت در بندر خرمشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به تاسیساتی که در این بندر وجود داشته، انتظار داریم که شرکت پخش و پالایش هر چه سریعتر اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

تاکید بر صدور مجوز برای پرورش ماهی در قفس

استاندار بر صدور مجوز برای پرورش ماهی در قفس تاکید کرد و افزود: متاسفانه در بخش شیلات و دریا هیچ برنامه‌ای نداریم و از این بابت آسیب دیده‌ایم. کشور ترکیه کار پرورش ماهی در قفس را همزمان با ما شروع کرد و اکنون ۶۰۰ هزار تن ماهی از این طریق تولید می‌کند در حالی که رقم تولیدی ما بسیار پایین تر است.

حسینی محراب گفت: استان خوزستان مهد دریا و سواحل است اما در زمینه پرورش ماهی در قفس عملکرد بسیار ضعیفی داریم.

احداث اسکله گردشگری در اهواز

استاندار خوزستان به احداث اسکله گردشگری در اهواز اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت رودخانه کارون (از ابتدای کوت عبدالله تا سمت دغاغله) به خوبی استفاده شود و از طریق تاکسی دریایی به گردشگران خدمات ارائه شود. انتظار داریم که شهرداری در این زمینه به طور جدی ورود کند و در فرصت باقی مانده تا انتهای سال، اقدامات خوبی انجام دهد.

وی خطاب به مدیران ناکارآمد استان افزود: فعالیت در زمینه گردشگری دریایی نیاز به هیچگونه مجوزی نداشته و باید راه برای ورود بخش خصوصی فراهم شود تا از این موضوع استقبال کنند.

ایده‌های بین‌المللی در ساخت بندر بزرگ خلیج فارس به‌کارگیری شود

حسینی محراب در خصوص بندر خلیج فارس گفت: احداث و جانمایی این بندر نیازمند برنامه قوی‌تری است همچنین از ایده‌های بین‌المللی و افراد متخصص برای ساخت و طراحی این پروژه استفاده کرد تا نتیجه مطلوبی کسب کرد.

وی به رونق اقتصاد دریا محور در استان تاکید کرد و افزود: فعالیت کشتی‌ها در دریا نه تنها به امنیت کشور کمک کرده بلکه باعث درآمدزایی خواهد شد. امروزه صنعت ماهیگیری در دنیا درآمد بالایی داشته اما در استان توجهی به این موضوع نمی‌شود، متاسفانه مسئولیت کارها بر عهده یک سری آدم‌های بسته است که مانع پیشرفت می‌شوند در حالی که ما باید از طریق دریا با کشورهای بزرگ مذاکره کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به ورود ناوگان دریایی در زمینه صیادی گفت: ما در خوزستان تنها یک یا ۲ شرکت کشتیرانی فعال داریم در حالی که باید بر تعداد آنها افزوده شود از طرفی بانک‌ها می‌توانند با خرید کشتی‌های بزرگ در این زمینه ورود کنند.

در بخش گردشگری و صیادی با مشکل مواجه هستیم

وی افزود:با وجود اینکه ۷۰ درصد حمل و نقل دنیا از طریق دریا انجام می شود اما استان خوزستان در این زمینه سهم قابل توجهی ندارد. اکنون در بخش گردشگری و صیادی با مشکل مواجه هستیم و تا زمانی که مردم و یا بخش خصوصی وارد صحنه نشوند، اقتصاد دریا شکل نمی‌گیرد.

حسینی محراب گفت: متاسفانه در استان خوزستان، ۲۳ دستگاه در خصوص یک مجوز زیربنایی نظر می‌دهند در حالی که شرایط صدور مجوز در دیگر استان ها بسیار متفاوت است.

وی ضمن دعوت از همه فعالان حوزه دریا و سرمایه‌گذاری در این بخش افزود: برای توسعه اشتغال و درآمدزایی در استان خوزستان، باید دهها شرکت کشتیرانی مسافربری و حمل بار موجود باشد. مدیران استان نباید به فکر کارهای روزمره باشند بلکه از طریق مذاکره با کشورهای حوزه خلیج فارس، نسبت به حمل بار و مسافر اقدام کنند.

  • منبع خبر : ایرنا