رویش نخل‌ها در کشت و صنعت‌های نیشکر
رویش نخل‌ها در کشت و صنعت‌های نیشکر

با توجه به اهمیت کشت نخیلات و تولید خرما، رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری اعلام کرد که آمادگی همکاری با صنعت نیشکر در زمینه طرح‌های توسعه‌ای کشت نخیلات در واحدهای نیشکری را دارد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر؛ دکتر عزیز تراهی در نشست با مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با بیان اینکه کشت نخیلات به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدزایی و اشتغال‌زایی در مناطق گرمسیری محسوب می‌شود، به همکاری در کلیه امور آموزشی و تحقیقاتی با صنعت نیشکر در این زمینه اشاره کرد.

وی افزود، با توجه به وجود نخلستان‌های پربار در واحدهای هشتگانه توسعه نیشکر، این اقدام می‌تواند به توسعه و رونق بخش کشاورزی و افزایش سطح تولید و صادرات این محصول کمک شایانی نماید.

به گفته این مسئول، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوزستان، ارقام سازگار و مناسب جهت کشت معرفی می‌شود تا توسعه نخیلات در صنعت نیشکر اقتصادی‌تر شود.

ظرفیت مناسب صنعت نیشکر در توسعه نخلستان‌ها

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، از همکاری پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری در طرح‌های توسعه‌ای کشت نخیلات در صنعت نیشکر ضمن قدردانی کرد و این همکاری را زمینه‌ساز رونق بیشتر اشتغال و اقتصاد منطقه برشمرد.

دکتر عبدعلی ناصری بیان کرد که وجود نخلستان‌های فراوان در واحدهای نیشکری، فرصت مناسبی را برای توسعه نخیلات و همچنین راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری خرما فراهم کرده است.

وی ورود مکانیزاسیون به مراحل «داشت» و «برداشت» خرما در تولید و افزایش راندمان و در نهایت ارتقاء این محصول را ضروری دانست و افزود، توسعه کشت نخیلات بر اساس طرح‌های تحقیقاتی پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری که تخصصی‌ترین نهاد در این زمینه است، می‌تواند کام خوزستان را از فرصت‌های ایجاد شده شیرین‌تر از گذشته کند.

ناصری در ادامه به بیان قرابت نخل و نیشکر در تولید محصولات متنوّع پرداخت و گفت، نخل نیز همچون نیشکر هیچ دورریزی ندارد و از شاخ و برگ آن، محصولاتی به بار می‌نشیند که هم نفع اقتصادی دارد و هم حافظ محیط‌زیست است؛ در عین حال با «کشت میانکاری» می‌توان بهره‌وری از فضای نخلستان‌ها را دو چندان کرد.

رویش نخل‌ها در کشت و صنعت‌های نیشکری

بر اساس این گزارش، در چند سال گذشته، کاشت درختان مثمر از جمله نخل در واحدهای نیشکری در دستور کار قرار گرفته و اخیرا نیز این شرکت با پیوستن به پویش «ایران سرسبز» در مسیر توسعه آن گام برداشته است.

رویش نخل‌ها در کشت و صنعت‌های نیشکری و ایجاد نخلستان‌های زیبا از نخل‌های «بریم»، «برحی»، «زاهدی» و «مجول» در واحدهای نیشکری نوید بخش آینده شیرین در گستره خوزستان است.

نخل‌های شکربار در فصل خرماپزان و قامت سرسبز شکرستان در فصل برداشت نیشکر، کام‌ها را شیرین می‌کنند و در سایه‌سار آن، رزق مردمانی صبور در گستره‌ی ایمان و تلاش، گسترده می‌شود.