استاندار خوزستان به همراه مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی امروز پنج‌شنبه (۲۰ مهرماه) در بازدیدی از کشت و صنعت امام خمینی(ره)، بر توسعه زراعت چوب و ایجاد زنجیره صنعتی در استان خوزستان تاکید کرد.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در این بازدید که جمعی از مدیران و فرمانداران استان خوزستان حضور داشتند، علی اکبر حسینی محراب از اقدامات صنعت نیشکر در زراعت چوب همگام با کشت نیشکر قدردانی کرد و خواستار ورود همه صنایع به این طرح ملّی شد.

وی به مزیت‌های طرح زراعت چوب اشاره کرد و گفت، ۳۰۰ هزار هکتار زمین در استان به مدت پنج سال برای زراعت چوب در نظر گرفته شده است که باید زنجیره صنعت چوب همچون صنعت نیشکر در استان ایجاد شود.

تاکید بر ایجاد زنجیره صنعت چوب در خوزستان

استاندار خوزستان بر اهمیت شکل‌گیری زنجیره صنعت چوب در استان تاکید کرد و گفت: این زنجیره بستر بسیار خوبی برای تولید محصولات متنوع، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان است.

ضرورت فعال‌تر شدن مراکز تحقیقاتی در زراعت چوب از دیگر محورهای سخنان استاندار در این بازدید بود. وی تحقیق و پژوهش را از مؤلفه هایی مهم در اجرای موفق این طرح عنوان و اضافه کرد: بدون تحقیقات، آموزش و ایجاد ساختار راه به جایی نخواهیم برد.

نماینده عالی دولت در خوزستان به نقش‌آفرینی مهم زراعت چوب در گسترش فضای سبز، تلطیف هوا و تثبیت کانون‌‌های ریزگرد اشاره و اظهار کرد، موضوع زراعت چوب، طرح راهبردی است و در کنار کشت نیشکر باید فعالیت جدیدی در حوزه کشاورزی آغاز شود که به گسترش فضای سبز و هوای پاک منجر شود.

قدردانی از اقدامات نیشکر در زراعت چوب

استاندار در ادامه از اقدامات صنعت نیشکر در رونق‌بخشی به زراعت چوب ابراز خرسندی کرد و بر استفاده از تجربیات شرکت توسعه نیشکر در این طرح ملی به عنوان یک کار تاثیرگذار در حوزه اشتغال و اقتصادی تاکید نمود.

تاکید به فرمانداران در طرح زراعت چوب

وی فرمانداران را موظف به پیگیری و اجرایی شدن طرح زراعت چوب با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در سطح استان کرد و ادامه داد، امیدواریم با تکیه بر تحقیقات و استفاده از توان جوانان شهرها و روستاها، شاهد جهش خوبی در این زمینه باشیم.

سه گام توسعه نیشکر در زراعت چوب

در این بازدید، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گزارشی از اقدامات این شرکت در زراعت چوب و تکمیل زنجیره آن در کشت و صنعت‌های نیشکری ارائه کرد.

دکتر عبدعلی ناصری با اشاره به اهداف زراعت چوب در کشت و صنعت‌های نیشکری، بیان کرد، صیانت از منابع طبیعی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال سه‌گام توسعه نیشکر در این طرح است.

وی به بیان ظرفیت‌های این شرکت در تولید نهال نیز پرداخت و گفت، در حال حاضر نهالستان مجهّزی با ۵۰۰ هزار اصله نهال اکالیپتوس در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) ایجاد شده و در عین حال، نهالستان کشت و صنعت‌های دیگر نیز از جمله فارابی فعال است.

تعریف زنجیره کامل اکالیپتوس؛ از نهالستان تا کارخانه اسانس

ناصری از تعریف یک زنجیره کامل برای در زراعت چوب خبر داد و افزود، یک برنامه مدوّن برای چرخه زراعت چوب در این صنعت طراحی شده و طی این برنامه حتی برای تبدیل ضایعات اکالیپتوس به زغال، ام.دی.اف و اسانس برنامه‌ریزی شده است.

ساخت کارخانه اسانس اکالیپتوس در زنجیره زراعت چوب

وی ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی را از آثار کشت صنعتی و متراکم درختان اکالیپتوس عنوان کرد و افزود، کارخانه تولید «اسانس» اکالیپتوس، کارخانه تولید زغال بریکت، سایت کمپوست، تولید چوب و ام.دی.اف از جمله صنایع پایین دستی زراعت چوب است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت داشته است و با بهره‌برداری از آن سالانه بیش از ۱۴۴ تن اسانس اکالیپتوس تولید خواهد شد.

ناصری به تولید چوب و ام.دی.اف از اکالیپتوس اشاره کرد و گفت، سالیانه ۱۰۰ هزار مترمکعب چوب از جنگل‌های اکالیپتوس این واحد نیشکری قابل تبدیل به ام.دی.اف در کارخانه لوح سبز است.

وی در پایان، ایجاد اشتغال را از دیگر مزایای رونق زراعت چوب در صنعت نیشکر برشمرد و بیان کرد، این طرح در کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) باعث اشتغال ۲۴۲ نفر به صورت مستقیم شده و در سایر واحدهای نیشکری نیز اشتغال‌زایی مناسبی را به دنبال داشته است.