پیش‌بینی تخلیه ذخایر سدهای خوزستان / احتمال آبگرفتگی در ۲۵ نقطه اهواز
پیش‌بینی تخلیه ذخایر سدهای خوزستان / احتمال آبگرفتگی در ۲۵ نقطه اهواز

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی در زمینه میزان بارندگی فصل پاییز گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه تخلیه تدریجی و آنی ذخایر آبی پشت سدهای استان برای مدیریت و کنترل سیلاب انجام شده و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش عصر خوزستان، مرتضی شرف‌الدین شیرازی روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد: برای ۳۰ شهرستان نشست‌های جداگانه و برای ۶ شهرستان در معرض سیلاب و آبگرفتگی، جلسات اختصاصی در خصوص مدیریت سیلاب، روان‌آب و آبگرفتگی با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ذخایر آبی در هر کدام از حوزه‌های آبریز متفاوت است افزود: در حال حاضر با توجه به در پیش داشتن کشت پاییزه و امکان وجود خطا در پیش‌بینی هواشناسی نمی‌توان ذخیره آب پشت سدها را تخلیه کرد.

شرف الدین شیرازی ادامه ادامه داد: مسئولیت مستقیم مدیریت سیلاب بر عهده سازمان آب و برق خوزستان و موضوعات مرتبط با آبگرفتگی شهری به صورت مشترک بر عهده شرکت آب و فاضلاب و شهرداری است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان به تشکیل تیم‌های مشترک برای مدیریت و اجرای اقدامات لازم در زمان بحران اشاره کرد و گفت: این تیم‌های پنج نفره متشکل از نمایندگان فرمانداری، شرکت آب و فاضلاب، شهرداری، شرکت برق و گروه‌های جهادی است تا در صورت وقوع بحران در زمینه آبگرفتگی و سیلاب وارد عمل شده و اقدامات کنترلی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: برای هر شهرستان نیز یک یا چند شهر معین مشخص شده که وظیفه آن‌ها بیشتر در زمینه تامین ماشین آلات است.

شرف الدین شیرازی با اشاره به احتمال آبگرفتگی در سازه‌های تقاطعی در سطح راه‌های استان اظهار کرد: ۱۵ سازه‌ در برخی پل‌ها که به مرور زمان دچار رسوب شده شناسایی شدند و مسئولیت رفع مشکل آن‌ها برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان به هم‌افزایی بین دستگاهی تاکید کرد و توضیح داد: برنامه‌ریزی های لازم برای پیشگیری از بحران جدی در مدت پیش رو صورت گرفته است.

وی به شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، کارون، بندرامام خمینی(ره)، هندیجان و چمران با سابقه آبگرفتگی اشاره کرد و گفت: در شهر اهواز همچنان ۲۵ نقطه با احتمال آبگرفتگی وجود دارد که برای خارج شدن از این وضعیت پروژه‌هایی تعریف شده و پیش‌بینی لازم برای نصب پمپ در دیگر نقاط نیز صورت گرفته است.

شرف الدین شیرازی ادامه داد: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریز ها پیش‌بینی می‌شود وضعیت به نسبت سال‌های گذشته مناسبتر باشد با این وجود نمی‌توان نسبت به شرایط توپوگرافی شهر اهواز و دشت خوزستان بی‌توجه بود.

به گزارش ایرنا در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در بهار سال ۹۸، ۲۱ شهرستان خوزستان دچار سیلاب شدند؛ ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

بر اساس این گزارش معضل آبگرفتگی بعد از بارش باران در اهواز و برخی دیگر از شهرهای استان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ خسارت های زیادی به خانه‌های مردم وارد کرد.

  • منبع خبر : ایرنا