وقوع آبگرفتگی در ۶۰ نقطه اهواز در بارندگی اخیر/ مدیریت مناطق شهر با همکاری معاونان استاندار
وقوع آبگرفتگی در ۶۰ نقطه اهواز در بارندگی اخیر/ مدیریت مناطق شهر با همکاری معاونان استاندار

استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مدیریت آبگرفتگی‌های شهر اهواز گفت: هر کدام از هشت منطقه شهرداری اهواز را به یکی از معاونان خود واگذار کرده‌ام تا در کنار شهرداران و مسئولان آبفا قرار بگیرند و وضعیت را به صورت لحظه‌ای رصد کنند.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایسنا، علی‌اکبر حسینی‌محراب در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان که امروز (۲۸ آبان‌ماه) در خصوص مدیریت بارندگی‌های پیش رو برگزار شد، اظهار کرد: طبعاً بارندگی در جنوب استان سریع و با وسعت زیاد رخ می‌دهد که معمولاً در سایر نقاط استان بارندگی با این شدت اتفاق نمی‌افتد. با توجه به اینکه در جنوب یک‌باره بارندگی رخ می‌دهد، این جلسه برگزار شد تا تمهیدات لازم اندیشیده شود و از آبگرفتگی یا هرزآب جلوگیری شود.

با مقصران آبگرفتگی اخیر برخورد می‌شود

وی افزود: در بارندگی هفته گذشته در حدود ۶۰ نقطه آبگرفتگی به میزان کم تا زیاد رخ داد. در این خصوص، بررسی‌های لازم انجام شد و به شهردار و مدیرعامل آبفا گفتم با کسانی که در این زمینه مقصر هستند، برخورد شود. تلاش و زحمت‌هایی انجام شده و خوشبختانه موجب شده است که ماندگاری آب بعد از بارندگی کمتر شود.

استاندار خوزستان گفت: بارندگی که در سطح خوزستان رخ می‌دهد در کل منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس نیز رخ می‌دهد. طبعاً با این نوع بارندگی که در یک مدت کوتاه رخ می‌دهد، شبکه‌های فاضلاب خوزستان یا استان‌های همجوار گنجایش تخلیه یکباره آب را ندارند. به طور مثال اگر شبکه‌های فاضلاب ظرفیت تخلیه ۶۰۰ هزار مترمکعب آب را دارند و بارندگی در آن وسعت با دو میلیون مترمکعب رخ دهد، برای تخلیه این آب به فرصت نیاز است.

واگذاری مدیریت آبگرفتگی مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز به معاونان استاندار

حسینی‌محراب گفت: بارندگی اخیر نسبتاً بارندگی خوبی بود و در شوش تا ۴۰ میلی‌متر و در اهواز حدود ۳۲ میلی‌متر بارندگی داشتیم که این موضوع نشان می‌دهد سال پربارشی داریم و جای شکر دارد اما از طرف دیگر مسئولان موظف هستند با همه امکانات بسیج شوند.

وی تصریح کرد: در این راستا هر کدام از هشت منطقه شهرداری اهواز را به یکی از معاونان خود واگذار کرده‌ام تا در کنار شهرداران و مسئولان آبفا قرار بگیرند و وضعیت را به صورت لحظه‌ای رصد کنند. مناطق باید قبل از بارندگی آمادگی لازم را داشته باشند تا به محض اینکه در جایی آبگرفتگی رخ داد، نسبت به رفع آن اقدام کنند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: قبل از بارش باران، وقوع رعد و برق و صاعقه منجر به وارد شدن صدماتی به شبکه برق می‌شود که این مساله موجب می‌شود موتورپمپ‌های مخازنی که آب در آن‌ها جمع و از آنجا به رودخانه یا جای دیگر هدایت می‌شود، از کار بیفتند و در نتیجه طبعاً آبگرفتگی ایجاد می‌شود. در این شرایط تا برق پمپ را وصل کنند زمان می‌برد و این مساله موجب ماندگاری آب می‌شود و این شرایط، قدرت برنامه‌ریزی‌ را از مسئولان آن پمپ می‌گیرد. گاهی وقت‌ها نیز در برخی جاها مامور موتور پمپ بیمار شده، خوابش برده، برای سرکشی جایی رفته است یا به هر دلیلی پمپ به کار نمی‌افتد که موجب ماندگاری آب می‌شود.

قصور انسانی، دلیل آبگرفتگی برخی نقاط

وی افزود: در حال حاضر تقریبا به جز در چند نقطه که بستر کشش فاضلاب است، در بقیه نقاط آبگرفتگی به دلیل قصور انسانی و گرفتگی کانال‌ها رخ داده است، یعنی غفلت کردند یا هر چیزی. وضعیت لایروبی نیز سبب شده است که آب بند نیاید.

حسینی‌محراب با بیان اینکه مسائل آبگرفتگی باید ریشه‌یابی شود، گفت: بنا شد این نقاط یکی یکی مورد بحث قرار بگیرند و عیب رفع شود تا در بارندگی‌های آینده کمتر ماندگی آب داشته باشیم. امیدواریم با طرح‌هایی که دولت کمک می‌کند، آبگرفتگی‌های اهواز را رفع کنیم هر چند بومیان منطقه می‌گویند که این آبگرفتگی‌ها ماندگاری زیادی نداشت. از مردم اهواز که تحمل می‌کنند سپاسگزاریم و امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود جبران مافات شود.