هشدار آلودگی ماندآب‌های ناشی از آبگرفتگی/ آب‌های راکد سریعا تخلیه شوند
هشدار آلودگی ماندآب‌های ناشی از آبگرفتگی/ آب‌های راکد سریعا تخلیه شوند

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به پیامدهای ماندآب‌های ناشی از آبگرفتگی‌های پس از بارندگی، گفت: آب‌های راکد یا آب‌هایی که جریان کمی دارند، محل مناسبی برای تخم‌ریزی پشه‌ها و حشره‌هایی هستند که ناقل بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب استخوان‌شکن، سالک و کالاآزار یا لیشمانیاز احشایی هستند.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایسنا، دکتر سید محمد علوی دوشنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره بیماری‌هایی که در شرایط آبگرفتگی سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: آبگرفتگی‌ها در کوتاه مدت منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شوند که این مسأله به دلیل بالا آمدن فاضلاب و اختلاط آن با محیط زندگی، آب و مواد غذایی رخ می‌دهد.

وی افزود: وجود آب‌های راکد در درازمدت پس از ایجاد یعنی از یک هفته به بعد، می‌تواند مشکل‌ساز شود زیرا آب‌های راکد یا آب‌هایی که جریان کمی دارند، محل مناسبی برای تخم‌ریزی پشه‌ها و حشره‌هایی هستند که ناقل بیماری‌هایی مانند مالاریا، تب استخوان‌شکن، سالک و کالاآزار یا لیشمانیاز احشایی هستند؛ بنابراین هر جایی که آب راکد چه به صورت ماندآب، باتلاق یا برکه وجود داشته باشد یا حتی در جای کوچکی از جمله در یک لاستیک یا گلدان، مانده باشد می‌تواند محلی برای تخم‌ریزی حشرات باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: اگر در محل زندگی، آب راکد باقی مانده باشد مردم در تخلیه آن نباید درنگ کنند تا محیط مساعد را از پشه‌ها بگیرند. البته همکاران بهداشت همیشه به این امر توجه دارند و با اقدامات انجام‌شده در سیلاب سال‌های گذشته، بیماری‌هایی که می‌توانند به دلیل راکد ماندن آب بروز کنند، نداشتیم.