گزارش / در هشتمین سفر رئیس جمهور به خوزستان چه گذشت؟
گزارش / در هشتمین سفر رئیس جمهور به خوزستان چه گذشت؟

هشتمین سفر رییس جمهور به خوزستان با بهره‌برداری از چندین پروژه مهم و بزرگ تولیدی، صنعتی و خدماتی از جمله کشت و صنعت تخته پاک چوب خوزستان، طرح آبیاری زیرسطحی شرکت کشت و صنعت کارون، کارخانه فولاد زمزم ۳، کارخانه نورد فولاد آتیه خاورمیانه، میادین نفتی سپهر و جفیر، ۲۸ طرح صنعت آب و برق، ۳۲ طرح برق منطقه‌ای خوزستان و هلدینگ کشاورزی در دزفول ثمرات و نتایج ملموسی برای استان در برداشت.

به گزارش عصر خوزستان، هشتمین سفر رییس جمهور به خوزستان با بهره‌برداری از چندین پروژه مهم و بزرگ تولیدی، صنعتی و خدماتی از جمله کشت و صنعت تخته پاک چوب خوزستان، طرح آبیاری زیرسطحی شرکت کشت و صنعت کارون، کارخانه فولاد زمزم ۳، کارخانه نورد فولاد آتیه خاورمیانه، میادین نفتی سپهر و جفیر، ۲۸ طرح صنعت آب و برق، ۳۲ طرح برق منطقه‌ای خوزستان و هلدینگ کشاورزی در دزفول ثمرات و نتایج ملموسی برای استان در برداشت.

آیت الله رییسی روز جمعه به همراه وزاری نفت، جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی و رییس دفتر رییس جمهور از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.

بهره برداری رسمی از پروژه بزرگ میادین نفتی در غرب کارون، حضور در مجموعه صنعتی پاک چوب خوزستان، بازدید از اقدامات انجام شده در حوزه زراعت چوب، طرح کشت و صنعت تخته فشرده و افتتاح رسمی شرکت تولیدی «نوین چوب تخت فشرده خاورمیانه»، بازدید از طرح توسعه آبیاری زیرسطحی در کشت و صنعت‌های خوزستان، افتتاح متمرکز چند طرح وزارت نیرو در حوزه آبرسانی و شبکه فاضلاب، دیدار با مردم ایذه و بررسی روند اجرای مصوبات سفرهای قبلی مربوط به این منطقه به ویژه در زمینه آب آشامیدنی و کشاورزی، بهره برداری از کارخانه فولاد زمزم سه و طرح‌های فولادی بخش خصوصی از جمله فولاد آتیه در اهواز از برنامه‌های سفر رییس جمهور به خوزستان بود.

رییس جمهور در نخستین برنامه سفر خود به خوزستان بعد از ورود به فرودگاه دزفول، در مجموعه صنعتی پاک چوب شهرستان شوش حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه تولیدی، با مدیریت آن در خصوص روند کارها و ظرفیت های تولید و اشتغال آن گفت وگو کرد.

آیت‌الله رییسی در حاشیه بازید از این مجموعه صنعتی بر سپردن کارها در عرصه تولید به بخش خصوصی به عنوان سیاست و رویکرد محوری دولت سیزدهم تاکید کرد و گفت: تمام همت و تلاش دولت، ایجاد بستر مناسب برای حضور فعال بخش خصوصی در عرصه کار و تولید کشور است.

دستور ویژه رییس جمهور

رییس جمهور همچنین در دیدار صمیمی با کارگران این واحد تولیدی و اطلاع از ظرفیت‌ها و موانع موجود در مسیر توسعه این طرح مهم صنعتی، دستورات ویژه‌ای را برای افزایش ۱۰ برابری ظرفیت تولید و اشتغال این کارخانه صادر کرد.

پایان ثمر بخش سفر هشتم

آیت‌الله رییسی همچنین در جریان حضور در شرکت پاک چوب شوش با تعدادی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه(به عنوان نماینده مجموعه کارگران) دیدار و ضمن شنیدن دغدغه‌های آن‌ها، برای رفع مشکلات و همچنین واگذاری قطعی این شرکت به صنایع جانبی قول مساعد و پیگیری جدی داد.

پس از آن نخستین طرح “آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند” با حضور رییس جمهور در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

رییس جمهور در شوشتر از مصرف ۸۰ درصدی آب در بخش کشاورزی و آبیاری اراضی انتقاد کرد و بر توسعه سامانه‌های نوین و آبیاری زیرسطحی در این بخش تاکید کرد.

شوق دیدار

پس از آن آیت الله رییسی شهرستان شوشتر را برای دیدار با مردم ایذه ترک کرد. مردم ایذه با حضوری پرشور و گسترده در خیابان‌ها به گرمی و شکوه از آیت الله رئیسی استقبال کردند، به طوری که خودرو حامل رییس جمهور بارها در میان انبوه جمعیت استقبال کننده متوقف شد.

مردم خون گرم و مهمان نواز ایذه متناسب با سنت بومی و محلی خود از جمله آیین سنتی چوب بازی، ورود مهمان ارجمند خود را گرامی داشتند و خیابان‌های سطح شهر، محوطه مصلای شهر از جمله صحن و حیاط آن مملو از جمعیت مشتاقان دیدار با رییس جمهور شده بود.

رییس جمهور در این دیدار با توجه به مطالبه مردم این شهرستان برای اشتغال، به شرکت‌های ایمیدرو و فولاد خوزستان برای سرمایه‌گذاری در ایذه دستور داد و تاکید کرد: سفرم به خوزستان و شهر ایذه نمایشی نیست و منتج به تصمیمات عملی می‌شود.

رییس جمهور پس از ترک ایذه وارد اهواز شد و در نخستین اقدام خود بزرگترین کارخانه آهن اسفنجی خاورمیانه با عنوان “زمزم سه” در مجموعه شرکت فولاد خوزستان را به بهره‌برداری رساند. این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشور وارد زنجیره تولید شد.

بهره‌برداری ۲ میدان نفتی

بهره‌برداری از میادین نفتی سپهر و جفیر با دستور رییس جمهور و با قراردادی به میزان سرمایه گذاری ۲.۸ میلیارد دلار به مدت زمان ۲۰ سال و با میانگین تولید روزانه ۷۴ هزار بشکه نفت و بهره‌برداری از واحد تولیدی فولاد آتیه خاورمیانه اهواز با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن و با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های رییس جمهور در این سفر یک روزه بود.

رییس جمهور در حاشیه بهره‌برداری از این طرح‌های صنعتی تاکید کرد: عزم و اراده آهنین مردم در راستای اصل اقتصاد مقاومتی و تحقق رشد تولید و اشتغالزایی، شکست سنگینی را بر دشمنان این سرزمین تحمیل کرده و دانش مهندسان، کارشناسان با ایمان و باور مردم مایه پیروزی ایران اسلامی در جنگ اراده‌ها شده است.

بهره‌برداری از ۲۸ طرح آبرسانی و فاضلاب

بهره برداری از ۲۸ طرح صنعت آب و برق استان خوزستان با اعتباری افزون بر ۹۰ هزار میلیارد ریال از دیگر رویدادهای سفر رییس جمهور در هشتمین سفرش به خوزستان بود. این طرح‌ها به صورت همزمان و در شهرستان‌های شوشتر، اندیمشک، دزفول، لالی، شادگان، ایذه، هندیجان، ماهشهر، باغملک و اهواز به بهره برداری رسیدند.

رییس جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های آب و برق با اشاره به اهمیت افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از ظرفیت های کشور که باید در اولویت کاری دستگاه های اجرایی کشور قرار گیرد گفت: نحوه مدیریت و بهره گیری از نیروی انسانی، تجهیزات و منابع در دستگاه های کشور به بازنگری نیاز دارد.

رییس جمهور در پایان سفر یک روزه خود برای گفت‌وگو با کاروان‌های راهیان نور به معراج شهدای اهواز رفت و پس از آن اهواز را از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید سلیمانی اهواز به مقصد تهران ترک کرد.

بازدید و بهره‌برداری از طرح‌ها با حضور وزرا

محمدعلی نیکبخت، وزیر کشاورزی روز جمعه با حضور در شهرستان دزفول از طرح‌های مختلف کشاورزی این شهرستان بازدید و در جریان مشکلات قرار گرفت. او در ادامه سفر خود به استان خوزستان از واحد سورتینگ و بسته‌بندی مرکبات، مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کلزای کشت و صنعت شهید رجایی شهرستان دزفول بازدید کرد و هلدینگ کشاورزی رحمت تجارت دزفول که زمینه اشغال ۱۲۰ نفر را فراهم می‌کند را به بهره‌برداری رساند.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت نیز در جریان این سفر از شرکت فولاد آتیه تولید کننده ورق‌های عریض فولادی در شهرک صنعتی شماره پنج اهواز و شرکت بهسازان تولید کننده تجهیزات کنترل چاه نفت در شهرک صنعتی شماره سه اهواز بازدید به عمل آورد.

محسن منصوری، معاون اجرایی رییس جمهور و غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر رییس جمهور با حضور در جمع کارگران هفت تپه، در فضایی صمیمی و دوستانه با شنیدن دغدغه و مطالبات کارگران، نسبت به پیگیری خواسته آن‌ها برای واگذاری قطعی شرکت هفت تپه به شرکت صنایع جانبی نیشکر قول مساعد و پیگیری دادند.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در جریان این سفر در آیین بهره‌برداری رسمی از میدان‌های نفتی سپهر و جفیر حضور یافت و اعلام کرد: تولید میادین نفتی خوزستان در دولت سیزدهم به ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اوجی پس از آن به دزفول رفت و از اثر تاریخی “قمش مومنان” دزفول بازدید کرد و به کمک‌های وزارت نفت در بحث میراث فرهنگی اشاره کرد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو نیز در آیین بهره‌برداری از طرح‌های صنعت آب و برق خوزستان که در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز برگزار شد نیز اعلام کرد مدیریت مطلوب و منطقی ذخایر سدها، موجب مهار ۲ سیل مخرب در کشور مهار و از خسارتهای جانی و مالی جلوگیری شد.

  • منبع خبر : ایرنا